2020. március 8., vasárnap

Arvisura 38. rész II. Oscus tábla. Minden út Rómába vezet - Rokonlátogatók rovásai


Arvisura 38. rész

II. Oscus tábla. Minden út Rómába vezet

Rokonlátogatók rovásai

Arnó-Valetri megtelepedése Korton(a) várában egy hosszú rokonlátogatásnak vetette meg alapját, ahová a 24 Hun Törzsszövetségi lovasok Kr. e. 1400 után - 100 évenként - ellátogattak. Mivel Arnó-Valetri csoportjának igen nagy volt a lóállománya - a hun törzsek mozgásának törvényei szerint -, viszont Eszter-földjének (szerk.: Isztria) leányai igen nagy marha- és juhállománnyal  rendelkeztek, az Apó folyó (szerk.: Pó folyó) síkságain együtt jó legelőre tettek szert.
A Pados felföld összekötötte a hegyekben végződő tájat, amely igen kedvező volt az állattenyésztésre, melyet az Arnó-Valetrivel érkezők - a gyűjtögető digókkal ellentétben - 75 Medvetoros év alatt magukévá tettek.

Amikor Hidra Kr. e. 1451-ben vadászat közben meghalt, sokan a digó vadászokat gyanúsították, akik védekezésül egy zagroszi-szavárd magyar vitézre fogták. A májból jósló legidősebb Lukomó az egyik zagroszira – aki özvegyember volt – fogta rá az esetet. A zagrosz-szavárd-magyar barátság alapján, gyermekeiket hátrahagyva, egy tavaszi reggelen öten elindultak Káspivár Birodalmába, a vérbosszú elől.
Utólag a digók bevallották, hogy akkor a zagrosziak nem is vadásztak, hanem halásztak.

Egy Nyilas nevű szavárd-magyar varsa-készítő középső legény fiát saját kérésére magával vitte, aki szintén szenvedélyes vadász volt. Ez a Halas nevű ifjú lovas Káspivár Birodalmában sámánképzésen vett részt, majd Magyarkán áttért az ősmagyar vallásra. Mint egyistenhívő gyermekeit arra nevelte, hogy Korotona várának birodalmában sokkal melegebb az időjárás és a tengerpartokkal ellentétben a Pados dombháton soha nem volt földrengés, ezért érdemes itt letelepedni.  
Amikor Ordoszból elindították az egyik – 20 évenként esedékes – rokonlátogatást, Halas három fia is csatlakozott a főként úzokból álló csoporthoz. Kr. e. 1400 tavaszán értek Kortona várába.
A 24 ordoszi rokonlátogatóhoz Magyarkán Halasnak Káló, Várkony és Herény nevű fia és egy Oszkusz nevű juhász bacsa - 22 legényével – csatlakozott, mert az ellenséges kurd törzsek az aklukat felgyújtották. Kusár nagygazda elbocsátotta Oszkusz juhász legényeit, akik bánatukban - lovaikkal - a rokonlátogató csoporthoz szegődtek.

Kortona várának hegyi ünnepélyén a vendégségbe érkező régi sikul (szerk.: széki-hun) leányokkal a Kaláb és Kampány síkságra vándoroltak.
Mivel a sikulok legények hiányában voltak, nem sok csábítás kellett, hogy meggyőzzék a fiatal juhászokat arról, az ő vidékükön soha nem esik a hó, viszont lóállományuk miatt nagy hasznukat vehetik a sikulok gazdaságai.
Később Oszkusz juhász legényei összekülönböztek a régebbi telepes sikulokkal, ezért családjaikkal a hegyvidékekre költöztek

Kortona várában a Lukomó kiképzésen megjelent Oszkusz. 5 év múlva, amikor a bárányszaporulat folyton emelkedett, több törzset már Oszkusz nevű Lukomójuk vezetésével, oszkuszoknak neveztek.
Az ellentétek megsűrűsödtek, ezért Oszkusz megsokasodott népével az Alba hegység felé húzódott.
Ezt a Kerétáról (szerk.: Krétáról) elmenekült telepesek is elősegítették, akik a termékenyebb vidékeket keresték. Közelebbi szomszédaik - a latinok, umberek, sikulok - hatására már egyenesen oscusoknak hívták őket ki ilyen, ki olyan hanglejtéssel.

Kortona várát minden hegyi nyári ünnepélyen felkeresték. A Lukomó képzésre minden 5-5 évben küldtek valakit. Közülük a legfiatalabb rótta a titkos agyagtáblákat – zagroszi szokás szerint -, 1-1 másolatot Veji-Tarhunnak az Istenek ligetében, és Kortona várában adtak át, hogy a mindenkori rokonlátogatók azt Ordoszba továbbítsák.

Oszkusz csak tejféleségekkel, mézzel, kétsoros árpacipóval, gyümölcsökkel és zöldségfélékkel táplálkozott. (Szerk.: A beavatottaktól szigorú húsmentes étkezést követeltek meg, hogy a magasabb testi rezgésszinttel képesek legyenek egymással - bármilyen távolságból is akár – telepatikusan érintkezni. Ma a tobozmirigy elmeszesítése - szándékosan, tudatosan - azért történik, hogy az ember belső érzékelése – hallás, látás, szaglás, tapintás – ki ne fejlődjön, mert akkor érzékelni tudná azokat a dimenziókat, amelyek létezését vagy tagadják, vagy a vallások meséibe csomagolják. De nem úgy, hogy a Szellemi Síkokkal az emberek érintkezésbe tudjanak lépni).
A hegyi-ünnepélyek tiszteletére 51 anyasági agyag-szobrocskát készített és azokat az Oszkusz táblák alá helyezte. Így eltéveszteni sem lehetett népét, mert igen meggazdagodva, Vejiben kőből készített kegyhelyet építtetett az úzok leszármazottainak, akiket később róla oskusoknak neveztek.

Ahogyan Atlantic menekültjeinek nyomására a teljes latinosítás haladt – Szicília szigetéről felfelé -, a művelt Oszkusz utódok tábláit mindinkább Kortonvár felé szállították.

-

Amikor Subad királynőt eltemették, sok illír lánynak mérgezett bort adtak inni a gyászlakomán, a sírkamra mellett. Így minden gyászoló, hivatásos sirató is meghalt. (Szerk.: Az Arvisurának ez a része az illírek elvándorlásának okáról, vándorlásának útjáról szól. A rovás Mezopotámiára utal. Ez azt is jelenti, hogy az emberáldozatos rítus káros szokása ott továbbra is fennmaradt).
A nagy gonddal felnevelt illír leányoknak és temetési zenészeknek a hozzátartozói egy csónakosok által hozott újabb özönvíz hírére, kétkerekű kordélyok és nagykerekű szekerek igénybevételével, összes állatállományukkal észak felé indultak, mivel az Úr királyi családnak a Subad temetésén történt emberáldozatos szertartását embertelennek tartották.

Az Idaglat (Tigris folyó) jobb oldalán lévő telephelyük szállásait az Özönvíz miatt veszélyesnek tartották. Ezért Susa (szerk.: Szúza) irányába menekültek. A tízévenként egyszer-kétszer előforduló áradatot kikerülték és Zagrosszal egy vonalban – az Araltu-Uraltu hegységnek – az Idaglat (Tigrisek szentélye) forrásvidéke felé igyekeztek. Itt az Özönvíz levonulásával keletkezett élelemhiány miatt nem nagy örömmel fogadták Illír népének átvonulását, mert a vadállományban nagy pusztítást vittek véghez.
Mivel a hóolvadás okozta Özönvíz a hegyek alján már megszűnőben volt, a Ruma (Fekete) tenger partjára vergődtek el nagy nehezen, hogy az akkori homokos fövenyen az állataik jurtái tönkre ne menjenek.
Megfogyatkozott élelmüket a hal- és vadállomány nagyrészt pótolta. Válni kívánó zagroszi férfiak is csatlakoztak a csoporthoz. Kiváló vadászok lévén segítségükre voltak az élelmezésükben.
A családi tűzhely Istenségek előtt tett – bölcsőtől a sírig – való hűségeskü csak a Zagrosz hegységben volt érvényes.
Ha valaki el akart válni a házisárkány, nagyszájú asszony-népségtől, hozzácsapódott az elvonulásban lévő vándortörzsek valamelyikéhez. Akkor megszűnt az esküben fogadott örök hűség, mely a családi-tűzhely Istenségeihez kötötte.

Szatambul (szerk.: Isztambul) felé haladtukban kusita lovasok is csatlakoztak hozzájuk. A kus-nemzetségből való kusiták a Ruma tenger partján bödön-hajócskákkal és nád-csónakokkal rendelkeztek. Szatambul térségében segítették az illír vándorokat átkelni az általuk Ruma tengernek nevezett Nagyvíz kiömlésénél.
Holdtöltétől holdtöltéig – ellenséges vadászok nyilaitól háborgatva – átkeltek. A férfinép közötti csatározások miatt megesett az elhalálozás. Az otthonukból kivert, megunt férfiak az özvegyeknél könnyebben nyertek meleg fekhelyet. Az örök törvény azt mondta: „Élők az élőknél, holtak a holtaknál pihenést nyernek”.

Vándorlásuk továbbra sem volt zavarmentes. Mire Száva asszony, a tűzszerzési évek számlálója meghalt, egy nagyobb folyóhoz értek. Partján a jóságos, 49 ősanya szobrocskával rendelkező jósasszonyt elhamvasztották. Hamvait Névadó Ünnepként a róla elnevezett folyóba szórták.
Már csak 5 kusita vadász volt asszony nélkül, akiknek a bőtermő vidéken egy Idaglat környékén megszokott, nád-vályog házat építettek. Egy férfi nélkül maradt vénasszony vállalta a gondozásukat. Az asszonyok nyelvén értve, az első havazásra árván maradt asszonyokat is talált a kusiták részére. Kibővített telephelyüket Rumának nevezték el.

A közel 300 illír vándor - a szentté vált Száva folyó melletti letelepedéssel - új hazát készített elő a későbbi rokonlátogatóknak. Hiába családosodtak meg útközben a többi kusok és kusiták, folyton a tenger után vágyódtak. Tíz éven belül megtalálták az utat a Nagyvizek felé. Eszter fejedelemasszony engedélyével birodalmában letelepedtek. Itt találkoztak össze Arnó ifjúsági fejdelemmel, aki rokonlátogatás során Eszter-földjén átvonult.
(Szerk.: Eszter fejedelemasszony Arnó - az Avar-Obar törzsek harcos fejedelmének - a felesége lett. Rokonlátogatásuk, kalandozásuk idején, egy ideig „Eszter” földjén telepedtek le, melyet róla neveztek el. Itt találkoztak az ugyancsak vándorló illírek csoportjával, akiknek a letelepedését Eszter engedélyezte. A 152. Arvisura a dahák illír csoportjáról beszél. Eszter a dahák illír törzsének fejedelemasszonya lehetett.)

-

Oszkusz bacsa sámán csoportja találkozott az Adrin városában azokkal a kusita hajósokkal, akik tájékoztatták a kus nagycsaládi rokonokat, hogy 50 tűzszerzési év alatt az Adrin tenger hegyes oldalán halásztelepeket létesítettek és az illírek ott új birodalmat alapítottak.
Az Illírek Birodalma (szerk.: területe) átjáróháza lett a 24 Hun Törzsszövetség Idaglat síksága (szerk.: Tigris folyó melletti síkság) és Magyarka menekültjeinek. Szoros kapcsolat alakult ki Tardos, Pilis és Kőrös birodalmának (szerk.: Kárpát-medence) ataiszi eredetű településeivel.
Ha valakit a Kárpátok övezte síkságon vagy hegyvidéken sérelem ért, az Illírek Birodalmába menekült. Így birodalmuk a különféle népek törzsszövetsége volt.

-

Attól a perctől kezdve, hogy Rómában elhatározták a latinosítás könyörtelen terjesztését az „Oszd meg és uralkodj” elve alapján, a műveltebb Rasna-Szövetség patríciusai, kézművesei, családi tűzhely szerint kettéváltak. Vagy alávetették magukat a kétnyelvűségnek és latinosodtak, vagy pedig Róma erőszakoskodása ellen harcoltak. Ha az ellenállók családi, hegyvidéki birtokaikon sem tudtak megmaradni, akkor a 396-os veji emberírtás folyományaként az Illírek Birodalmának menekültjei lettek. Ez fellendítette az Illír Birodalom hajózását.

A rómaiak már Kr. e. 524-ben Cumae térségében megverték az etruszkokat. Ugyanis Tarkvinius Superbus maga – a Tarhumban született kurd patrícius, az etruszkok királya – engedte, hogy a rómaiakkal szimpatizáló görög telepesekkel megverjék az etruszkokat. Mert, amikor a rómaiak Kr. e. 510-ben a családi tűzhely megsértése miatt királyságából elzavarták, az etruszkok nem álltak egységesen az etruszk király mellé, nem adtak menedéket neki.
Tarvinius Porsena Rasna–szövetségbeli királyhoz menekülve trónkövetelőként lépett fel. Porsena király csapataival Róma alá vonult és a latin törzsek között megalakította az aricsi szövetséget. Azonban Porsena elállt Róma lerombolásától. 10-13 évre Veji fegyverszünetet kötött. Ettől a pillanattól kezdve a Rasna-Szövetség megingott.

Hosszú háborúskodás után - Kr. e. 396-ban - a temetkezési alagutak átfúrásával egy éjjel – a latinok a szenthelyeken átjutva megsemmisítették Veji vallási központot. Az etruszkok fele-fele arányban Róma mellé álltak vagy az északi etruszkokhoz menekültek.
A szamnitok (szerk.: hegyi törzsek voltak) és az oscusok (szerk.: úzok) Kr. e. 445-ben megtámadták Kápuát (szerk.: Capua). Kr. e. 483-ban teljesen elfoglalták Vejit.
A Rasna szabadságharcosok az illírekhez, Lóbércre, Halas-városba, Kortonvárba vagy Sóvárra menekültek a gályarabság elől.
Amelyik etruszk patrícius vagy kézműves település nem vetette alá magát a latinosításnak, hadjáratot indítottak ellenük. Perusia, Tarhun, Kortonvár, és Arezzó térségében a Rasna városokat felégették.
Ezek a hadjáratok Kr. e. 295-ben értek véget. Kr. e. 261-ben már közös etruszk haderőt állítottak fel.
Eleinte az etruszkok még szövetkeztek a káldor (szerk.: kelta) és semnis szövetségekkel is. Róma azért kényszerült az etruszkok szövetségére, mert Kr. e. 283-as békeszerződéskor a görög gyarmatok kezdtek Róma ellen mozgolódni.
Kr. e. 280-279 táján Tarentumba érkezett 22 000 görög gyalogos, 3 000 lovas és 20 hadi elefánt. A szokatlan, keleti hadviseléssel Hérakleis mellett megverték Róma seregét. Ekkor Karthágóhoz fordultak segítségért. Javaslatukra a rómaiak íjász sereget szerveztek és legyőzték a görögök hadi elefántos hadát.

Közben a megmaradt Rasna Lukomók zsoldos sereget szerveztek. Kr. e. 275-ben Róma bevette Volsinij etruszk várost. Vallási központjukban megszüntették a családi-tűzhely melletti rabszolga rendszert. Az újabb szövetségbe már a felszabadított rasna-rabszolgákat is bevették.
Erre az új seregre azért volt szükség Rómának, hogy a pun-háborút befejezhesse.
A Kr. e. 264-től tartó első háborút Kr. e. 241-ben fejezték be. Karthágó az ibériai-gyarmatbirodalmán át igyekezett Rómát legyőzni. K. e. 241-ben azért kötötték meg a békét, hogy a karthágói rabszolgalázadást a punok leverhessék.

A hikszoszok és libiaiak az illírekkel is felvették a kapcsolatot, akik veszélyeztették a hajózást az Adrin tengeren, miközben a szövetségben a keltákkal támadták Rómát.
A római-etruszk Légió még csak szárazföldi hadműveletekre volt berendezkedve.
Kr. e. 224-ben legyőzték a kelta-káldorokat és Kremona római kolónia lett. Tartésosi birodalmát fokozatosan megsemmisítették.

Az illír kalózok miatt Kr. e. 219-ben háború tört ki. Fejedelmük – Bató – még Kr. e. 230-ban Eszter földjének védelmében több római hajót elsüllyesztett. Azok olyan Rasna menekülteket üldöztek, akik harcoltak a rabszolgaság és latinosítás ellen. Utána üldözőbe vették a római hajókat, de vesztükre. Pisinánál nagy római hajóegységek vették körül őket, amik csapóhidakkal voltak felszerelve. Bató a tengeri csatában hősi halált halt.
Bató után a felesége vette át a vezetést, mivel fiai még csak 10 évesek voltak. Tejuta fejedelemasszony derekasan megállta a helyét. A rómaiak követeket küldtek az illír fejedelemasszonyhoz, de Tejuta visszautasította követelésüket.
Hajnalban az egyik szemtelenül viselkedő követség durván szónokló tagját megölték. Róma büntető hadjáratot indított ellenük. Kr. e. 228-ban hosszas tengeri ütközetek után békét kötöttek. Ebben Tejuta elvesztette tengerparti területeinek egy részét, melynek lakói Pannonföldön telepedtek le. A teljesen szabad hajózást lecsökkentették és a hajóveszteségek miatt adót kellett fizetniük.

Róma nem avatkozott bele a görög belügyekbe. Athénban és Korinthoszban követséget állított fel. Az ünnepi játékokon részt vettek, mert a görögök a rómaiakat is helléneknek ismerték el. Még élt bennük a tudat, hogy mind a hellének, mind a latinok az Atlanticról (szerk.: Atlantiszról) elmenekült őslakók leszármazottai.

Rómában a 35 Tribusnak 2-2 centuriát kellett kiállítani. Így 193-ról 373-ra emelkedett a számuk.
Illíria védelmében V. Philips hadat indított Róma ellen, mivel Kr. e. 219-ben megkezdődött a II. illír háború és Róma terjeszkedése nem egyezett Macedónia érdekeivel. Róma ezért 215-ben a görögökhöz fordult és Attalos pergamoni királlyal együtt megtámadták Macedóniát. Hosszú háborúskodás után az első macedón háború Kr. e. 205-ben befejeződött. Róma a békekötésben kénytelen volt illír területeket átengedni Philipsnek, de ugyanakkor örült is, mert a háború görög területeken folyt és a macedónok nem segítették Hannibált. Scipió Kr. e. 209-ig elfoglalta Hispániát. Ebben a küzdelemben a baszkok Róma mellett harcoltak.

Scipió a Spisinában kipróbált csapóhidas hadihajókkal megtámadta Karthágó tengeri haderejét és győzött. Utána Zamánál 30 000 fős seregével – köztük 7 000 veteránnal – legyőzték Hannibált, aki egy palotaforradalom után kénytelen volt menekülni Karthágóból. A második pun háború Kr. e. 218-201 között volt.

A Nagy Sándor kora után keletkezett hellénisztikus országok később megszüntették a Hellén Birodalom egységét. A Ptolemaisok egyiptomi királysága, a Selekuidák szíriai birodalma, Macedóniai Antigonos Gondás utódai a Ruma-tenger (szerk.: Fekete-tenger) térségében kormányoztak.

I.Ptolemaios Sótér (Kr. e. 305-283) Egyiptomban lemondott világuralmi törekvéseiről, de a Földközi-tenger keleti részei feletti uralmát megtartotta. Ptolemaios Philopatór győzött III. Antiochos szíriai király ellen, Kr. e. 230-ban. A legyengült államok sok esetben Rómától kértek segítséget. Róma szenátusa akkor megszervezte a római papok követség járását. Ugyanis a papság az egész Keleten területenkívüliséget élvezett.

Róma a zámai győzelem után lépett fel Makedónia ellen. 205-ben befejeződött az első makedón háború, az újabbat a népgyűlés ellenezte. Philiposnak ultimátumot küldtek, adja vissza az egyiptomi királynak a tőle elfoglalt területeket. Ezt ő visszautasította. A rómaiak még  Antiochos szíriai királlyal is szövetségre léptek, hogy ne támogassa Philipost a Balkánon, s az európai területeken.

Kr. e. 200-ban 2 légió szállt partra Illíriában 1 000 numibiai lovassal és Makedóniába vonult. Róma tengeri flottája, mely Karthágó ostrománál felszabadult, a makedón kikötők ellen fordult. A thessáliai és kinoskephalai ütközetben döntő vereséget mértek V. Philiposra – Kr. e. 197-ben. Róma szövetségesei azt követelték, hogy a háborút Makedónia teljes legyőzéséig folytassák. Titus Flaminius azonban békét kötött Philipossal, aki beleegyezett a feltételekbe.
Serege létszámát 5 000 főre csökkentette, lemondott mindenféle hódításról és 1 000 talentumot fizetett a hadikiadások megtérítéséül. Kiszolgáltatta hadihajóit, 6 parti hajó kivételével.

Flaminius Kr. e. 196-ban elismerte az isthomosi játékokon a görög városok szabadságát.
Görögország egyes vidékeinek a megszállása az elnéptelenedésükhöz vezetett. Róma mindenütt az arsztokratikus pártokat támogatta.
Nabis Spártában - tirannossága alatt – száműzte a polgárokat, felszabadította a rabszolgákat és birtokán menedékhelyet nyitott a kiűzöttek számára. Nabis valamennyi görög nevében hadat üzent az arisztokratikus Flaminius ellen, aki feltételeket szabott, amit Nabis elfogadott.
Róma Kr. e. 194-ben kiürítette Görögország területeit és szabadoknak nyilvánította a görögöket, így vetélytársukat meggyengítették és győztek az arisztokrata tömegek.

Görögország nagybirtokosai, hajósgazdái, előkelőségei Róma mellé álltak. A hódításokat a lovagrend is támogatta.
Amíg a II. makedón háború tartott, Antiochos sorban meghódította a Ptolemaiosok szíriai és kisázsiai birtokait. Utána átkelt a Helléspontoson és az európai parton ostromolni kezdte a városokat, melyeket régen Philipos foglalt el.
Róma követei 196. októberében követelték, hogy Antiochos adja vissza Egyiptomnak az elfoglalt városokat és a görög ügyekbe ne avatkozzon bele.

Antiochos befogadta Hannibált, aki egy Róma ellenes koalíciót szervezett, hogy Kr. e. 195-ben törjenek be Itáliába a latinosított tömegek felszabadítására.
Antiochos betört Görögországba az aháj és pelazg maradványok felszabadításáért, de kevesen csatlakoztak hozzá. Róma kiszorította az achiai szövetséggel együtt.

Lucius Cornélius Scipió flottája Kr. e. 190-ben győzött. Kr. e. 188-ban békét kötöttek, mivel a hadszíntér keletre tevődött át. A Magnésia melletti győzelem arra kényszerítette, hogy (Antiochos) vonuljon vissza a Tauruson túlra és évenként 12 000-15 000 tálentumot fizessen. Csak 10 hadihajót tarthatott a kalózok elleni védelem céljára.

Az időközben megalakult Párthia I. Mithridatesz alatt (Kr. e. 160-138) a leghatalmasabb keleti állam lett. Kr. e. 250 után több satrapia csatlakozott hozzá. A makkabeusok seleukidák ellen fellángolt harcát támogatta és az önálló judeai királyság így megalakulhatott Kr. e. 166-ban, amit Róma is elismert.

Perseust – a makedón Philipos második fiát – emelték Makedónia trónjára. Róma pap-követségei tárgyalásokkal igyekeztek késleltetni a háborút, de Perseus békeajánlatát visszautasították. Kitört a harmadik makedón háború, de Perseus serege a Pidna melletti csatában vereséget szenvedett. Perseus békeszerződést kötött, amelyben Makedónia függő állam lett 4 kerülettel. Pénzt verethetett, de köteles volt adót fizetni Rómának. A Perseussal szövetséges városokat lerombolták és a 150 000 főnyi népességet rabszolgának adták el.
A pun háborúk alatt a kelták Róma ellen harcoltak. A makedón harcok alatt ismét fellángoltak a kelták harcai, melyhez a ligurok is csatlakoztak. A háború 10 évig tartott és a kelták elnyomásával végződtek.
A kelták a romanizálás elől észak felé húzódtak. Ezért Padostól délre kolóniákat telepítettek Parma, Mutina térségébe. Kr. e. 160 körül már csak az eldugott kis falvakban laktak kelták. Később ezek a káldorok (kelták) Római szolgálatba állottak és védőbástyát alkottak az Alpokon túli kelták és kabarok támadásai ellen.

Erős romanizálás indult észak felé is. Kr. e. 150 felé már csak néhány falu tartotta meg a kelta-káldor jellegét. Tiberius Crassus az újabb szardíniai lázadásnál 80 000 embert fűzetett rabszíjra, a menekülőket leölette. A többieket rabszolgapiacra vitette. A nagy tömeg megjelenése annyira leverte a rabszolgák árát, hogy évekig emlegették: „Olyan olcsó, mint a szardíniai rabszolga!”

Hispániában Kr. e. 197-ben a tengerpartok már római uralom alatt álltak. Ebből 2 provinciát szerveztek, 2, majd 6 praetort választottak. A régi őslakos törzsek ellenálltak és a nagy üldözések elől a baszkokhoz menekültek. A baszkok mindvégig ellenálltak a romanizációs törekvéseknek és fennmaradtak.

A tengerparti városokban felkelés tört ki, amely átterjedt egész Hispániára. Cátó Kr. e. 195-ben sorra leszámolt a lázadókkal. Adót vetettek ki az ezüst és vasbányákra. Kr. e. 194-189 között tartott a lusitániai háború. Kr. e. 181-ben a keltibérek háborúja tört ki, amit csak Kr. e. 150-ben fojtottak el. Hamis ígérgetéssel a felkelőkkel letetették a fegyvert, békét kötöttek. Utána leöldösték a legyőzötteket vagy fogságba hurcolták őket. A hegyekben a lusitánok újra fellázadtak.
Viriátus, pásztorból lett hadvezér, 9 éven keresztül harcolt Róma ellen. Elismerték királynak. Kr. e. 141-ben szerződést kötöttek vele, melyet jóváhagytak Rómában.
Később újra katonai erőket küldtek Lusitániába és felbérelt gyilkosok a sátrában ölték meg a királyt. Viriátus legyőzése után Numantia városában tört ki felkelés. A várost ostromló Mancinus consul seregét bekerítették és Crassusnak kellett tárgyalnia a római hadak szabadon engedése végett. A hadfelszerelés Numantia kezében maradt. A szerződést Róma nem hagyta jóvá és a vesztes vezért kiszolgáltatta a városnak. Numantia nem fogadta el Manciust. Cornélius Scipiót küldték Hispániába. Kr. e. 133-ban hazudozással meghódolásra bírta Numantiát.

Közben Karthágó lemondva hódításairól, gyarmatairól fellendítette a szőlő és olajbogyó termelését. Három párt uralkodott a városban: (1) Róma barát – konzervatív párt, (2) Demokrata párt – ami Karthágó vízi hatalmát akarta visszaállítani a kézművesekkel, kereskedőkkel, (3) A Numida párt – ami Masinissa numidiai királlyal megegyezésre törekedett, mert ő Karthágó legyőzésével csak nyert. Masinissa uralkodása alatt felvirágoztak a régi városok. Karthágó és Numidia között gyakran voltak kis összetűzések, de Róma mindig Numidia mellett foglalt állást.

A Karthágóiak mindent megtettek szülővárosuk védelmére. Hosszú védelmi harcokra rendezkedtek be. Hispániához hasonlóan a parasztokból besorozott katonák otthagyták a Légiókat.
Kr. e. 147-ben Cornélius Scipiót küldték Afrikába. Helyreállította a fegyelmet, minden utat lezárt, hogy a várost kiéheztesse.
Hasdurbál a városon kívül szétverte Róma hadait, de Scipió Kr. e. 146 tavaszán új sereggel kezdte meg Karthágó ostromát. Hat napon át tartott a harc a város utcáin. A hetedik napon sikerült elfoglalniuk Birsát, a fellegvárt. Hasdurbál a templomból kirohanva kegyelemért könyörgött. A felesége gyermekeit és önmagát tűzbe dobta, előtte ezt kiáltotta: „Te lehetsz gyáva rabszolga, de én és a fiaim soha!” A karthágóiak még egy ideig állták a sarat, de a túlerővel nem bírhattak. Bár Scipió meg akarta kímélni a várost, de Rómában - a Mars mezején - sokak követelték Karthágó elpusztítását és területét átokkal sújtották. A várost a földdel egyenlővé tették, lakóit rabszolgának adták el.

Az oscusok (úzok) és kusok a legtöbbször mindkét fél táborában részt vettek, hogy agyagtábláikon megörökítsék, leróják a világ folyását.
Karatán, illír és pannonföldön keresztül Tardosra vitték a táblákat, ahonnan 100 évenként Ordoszba szállították azokat.

Makedóniában a 4 kerület részeit - „Oszd meg és uralkodj!” elve alapján - a rómaiak egymásnak ugrasztották. Egy Andrikos nevű makedón katona – anyja elbeszélése után - azt mondta, hogy ő Philipos fia. Az elégedetlen lakosság melléje állt. Makedónia után Thessáliát is elfoglalta. Minden szövetséges ellenük fordult egy év után, mert szerintük az északi barbárok ellen kellett volna védővonalat kiépíteniük. Makedóniát Kr. e. 148-ban provinciának mondták ki. Hadi utat építettek ki és a görög városokat egymás ellen fordították. Az achaiak szövetsége hadat üzent Rómának, de az Isthomoson vereséget szenvedtek. Korinthost földig lerombolták. A görög városokat Róma a makedón helytartó alá rendelte. Csupán Spárta és Athén tarthatta meg a szövetséges városoknak járó jogait.

Görögország után a pergamóni királyságot III. Attalos (Kr. e. 138-133) király végrendeletében Rómára hagyta. Pergamonba Aristonikos vezetésével rabszolga-lázadás tört ki. Bejelentette igényét a trónra. A rómaiak csak elkeseredett harcok után szilárdították meg hatalmukat és Pergamon királyságát „Ásia provincia” címén Rómához csatolták. A provinciából bevonuló győztes hadvezér annyi aranyat, tálentumot és egyéb pénzféleségeket vitt a díszfelvonuláskor Rómába, hogy Kr. e. 168-tól a római polgárok nem fizettek többé egyenes adót, melyet eddig a katonai kiadások fedezésére szedtek. A provinciák helytartói révén özönlöttek a kincsek, értékek Rómába. Ezért mondták: „Minden út Rómába vezet.”

(Szerk.: Róma „fényes történelme” az emberiség számára nem az. Folyamatos háborúk sorozata, birodalomépítés. Mi értelme a „birodalomnak”? – tehetnénk fel a kérdést.
Minden birodalom mögött maga Sanat áll, az ő telhetetlen hatalomvágyával. A birodalom nem államok szövetsége, hanem despotikus, diktatórikus központi hatalom. Ha kételkednétek benne, gondoljátok végig hogyan működött a Római Birodalom? A hadjáratok – mérhetetlen szenvedést okozva – biztosították számukra az emberi szerszámot a „rabszolgát”. A rablott kincsek és adók a jólétet. A here, másokon való élősködés életmódját. Amikor az ember azt olvassa, hogy 80 000 vagy 150 000 embert hurcoltak fogságba, fel kell tennie a kérdést? Emberek voltak? A vezetőik aligha. Olyan gátlástalan – de nem ostoba – Hüllő-hibridek, akik miközben Sanat császár lehetett – az összes perverzióival – ők is búsásan megélhettek a rablott kincsekből. A civilizációjukat – melyet kultúrának semmiképpen nem neveznék – a rabszolgákkal építették fel, a jólétükkel egyetemben. Sanat számos császár alakjában inkarnálódott közéjük vagy szállta meg az éppen hatalmon lévőt.
A Arvisurában gyakran előfordul – mivel többen róják le egy-egy időszak történelmét – másképpen írják a neveket. Ezért, igyekszem az eredeti helyesírást meghagyni).

Források:

-          Paál Zoltán – Arvisura (Igazszólás) Bp. Püski 2003.
                        236(B). Arvisura
                        II. Oscus tábla. Minden út Rómába vezet
                        Rokonlátogatók rovásai
                        Boszkan és Tarkacs rovása
                        Kr. e. 1451-133 (2589-3907.m.t.é.)

-          Chris Scarre – Római császárok krónikája
                               Móra Könyvkiadó

-          Anna médium lejegyzése – A Teremtő Istennő közlései 4. rész

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése