Arvisura - 32. rész
Arvisura 33. rész
Pannon (Veszprémi) Arvisura
A Pannon-vidéken sok
fontos esemény történt. Krisztus születése előtt 800-ban Pannon ifjúsági vezér
megjelent ezen a tájon 4000 lovasával. A káspivári Saka-szkíta birodalomból
jöttek kalandozásra. A hamar beállott tavaszi olvadás és a folyók melléke
tengerré változott. Egy dombocskán ütötte fel vezéri szállását, amit harcostársai
Pannon-halmának neveztek el, bár ő maga az Arvisura szabályai szerint a
telephelynek a Káspivár nevet adta volna, mivel 1 töménnyi vitéz lovasát ott
képezték ki. A Gandás Birodalom menekültjei meggyőzték a Káspivárból jött Öregek
Tanácsát - akik engedélyezték kalandozásukat - így Pannon szálláshelyét
Pannonhalma név alatt rótták le az egyik leghosszabb Arvisurában.
Aranyosszéken már
korábban is voltak hun települések. Bihar ifjúsági vezér Kr.e. 2810-ben történt
kalandozásakor Szampó parszi-szkíta Isis-lakó (Isis tisztelő) sámán az Anyahita
tisztelők egy kis csoportjával jelent meg a védelmet nyújtó hegyek között.
Aranyosszéken Isis-lakó kegyhelyet létesített. Mivel ezen a vidéken sok
külszíni aranyat talált, ezért telephelyüket Aranyosszéknek nevezték. A belőle
készült ékszereikkel bejárták az akkor ismert Hun-birodalomhoz tartozó
területeket. Az Anyahita hívők egy Istent tiszteltek.
A második csoport
egy döghalál járvány (szerk.: a súlyos járványos betegségeket nevezték annak –
pestis, kolera stb.) idején – Kr. e. 1610-ben – érkezett Aranyosszékre a
parszi-szkíták és széki-hunok törzséből, akik Dabósa és Paripa városok
környékén Anina-hívőkké váltak.
Főként a Barca
síkságon és Aranyosszéken telepedtek le.
Pannon vitézei közül
sokan a Barcaságban és Aranyosszéken maradtak, mivel megnősültek.
Hatezren bevárták
Pannon felderítését, hogy megtudják, igaz-e, hogy a görög telepesek egy része a
déli tenger partjára vándorolt?
A bátrabbak - ifjú
feleségeikkel – még a befagyott folyókon a termékeny dombos vidékre lovagoltak
át. A megcsaládosodott harcosok az új Pannonhalmán telepedtek meg.
Pannon nőtlen
harcosokból megszervezte a gyéren lakott település határvédelmét. Lajta
ezredével megkapta az Alső-őrség vezetését. Hisba a Felső-őrség
parancsnokságát. Délen – a görögök által még sűrűbben lakott részen - felállították
Szerém-őrséget. Az ezred fő erőssége, Szerém, Isis-lakó szaka-szkíta vitéz
volt, akit Esküllő aranyosszéki fejedelem megfigyelőként küldött vejeinek - Pannonnak
és öccsének, Mecseknek - a kezdeményezéséhez.
Árvíz miatt a folyó
mellett várakozniuk kellett. Mecsek elejtett egy medvét. Zengő sámán
vezetésével medvetoron fogyasztották el. Ezzel kegyhellyé változott a folyók
közötti hegyes terület. Szörény eskló és Szerém vitéz ragaszkodott ezerfőnyi
lovasához, ezért elsősorban Isis-lakó harcos vitézekkel egészítették ki
töményüket.
Az árvíz
csökkenésével átúsztattak a folyón. Szerém-őrség felállítása után 3 avar, 5 úz,
7 kabar, 9 parszi-szkíta harcos visszaszökött Mecsek vitézhez. Szerém ezért
Isis-lakó csajkásokkal pótolta a veszteséget.
(Legeltetés során a
tarkósok és a görögök összevesztek az esklókkal, mivel nem akarták fizetni az Isis-lakóknál
szokásos sámán-tizedet. Szörény eskló vezér engedélyezte a 24 fő cseréjét).
Maga is átköltözött
a folyó túlsó oldalára és felállították Szörény-révet).
Mecsek visszatért
Pannonhalmára a bátyjához, de Zengő sámán vezetésével és törzsével
visszahagyott kilenctizednyi lovast, hogy a jelentő-lovasok bevonásával a déli
– sűrűbben lakott – vidékekről is pontos értesüléseik legyenek.
Amikor befagytak a
folyó menti nagy vizek és mocsarak, Pannon kéttizednyi lovasával visszatért
apósához Aranyosszékre. Pannon és Mecsek feleségei - Gyömöre és Indija - azonban
nem jöttek haza, anyjuk – Zalatna asszony nagy bánatára.
Esküllő és Zalatna
fia - Szerém vitéz - feleségül kérte Zengő sámán Zernye nevű széki-hun rimalányát.
Az esküvőt az Isis-lakók szarvastorán tartották meg. Veszprém fősámán – Szerém
bátyja – végezte el az esküvői szertartást.
Többen az Isis-lakók
közül tudomására adták Esküllő fejedelemnek, hogy leányaik után átköltöznek
Pannonföldjére, a görögök által lakatlanul hagyott területekre.
Alsó– és Felsőőr
területén Anyahita és Anina hívők telepedtek le. Szerémőr területén pedig mind
a 24 főistenség híveiből toborozták a lakosságot, akik összevesztek. Ezért csak
a parszi-szkíták maradtak ott - Szerém parancsnoksága alatt. A többiek a
visszamaradt görög őslakókkal házasodtak össze és zavartalanul folytathatták
saját Tóremjeikbe vetett hitüket.
Így két szellemi
központ fejlődött ki Pannon vezér és Mecsek vitéz körül.
A testvérek közül
Pannon volt a vitézebb, Mecsek a tudásban erősebb.
Mecsek helyeselte,
hogy a hozzá költözött avarok kőből 3 karéjos Sis-Tórem, az úzok 5 karéjos
Joli-Tórem, a kabarok 7 karéjos téglás Ruda-Tórem, a parszi-szkíták 9 karéjos
Isis-Tórem kegyhelyeket építsenek.
A legszebb kegyhelye
a görögökkel összeházasodott pamír-szkíták Pécs-Tóremének 9 karéjos
hagyma-tetejű kegyhelye volt. Az első telepes pamír-szkíták – a nagy Saka
törzsek között – Pécs-Tórem hívei voltak.
Az asszonyok szülei
görög kőfaragók voltak. Igen szép, dús hajú istenalakokkal népesítették be
leányaik kegyhelyeit. Ez a Szerémőrségből beköltözött réteg a tarkósokat is
magához vonzotta, mivel ők szolgáltatták az építkezéseikhez szükséges épületfa
anyagot.
A kereskedő és
földművelő görögök Pannon lovasaitól való félelmükben dél-felé vándoroltak, de
a kőfaragók és ácsok maradtak, mivel a megtelepedő törzseknek szüksége volt
kézművesekre.
A Káspiros
térségéből ide lovagolt saka-szkítáknak – szépséges lovaik mellett – sok
aranyuk, ezüstjük volt. Dúskáltak selymekben, ékszerekben. Legfőbb értékük
dolgos két kezük volt, amellyel lakhelyeiket széppé varázsolták. Melléképületeikben
szívesen alkalmaztak idegeneket (szerk.: más törzsbelieket) akiket
családtagoknak tekintettek.
Mivel a Pécs-Tórem
hívő saka-szkíták többségben voltak, az újabb településüket Kr.e. 799-ben
Pécs-Tórem városának nevezték.
A település mesés
gazdagsága, a termő gyümölcsösök vonzó hatást gyakoroltak az Isis-lakók
híveire. 10 év alatt sokan elvándoroltak Pécs-Tórem városába, minden kincsükkel
együtt. Felépítették 24 karéjos kegyhelyüket, amit Ata-Isis szenthelynek
neveztek el. Aranylemezes volt a kupolája, amely egészen Szerémvárig
csillogott.
Mecsek fia –
Devecser ifjúsági vezér - fősámánsága alatt, itt tartották meg a pannonok
Nagyszaláját, azaz Pannonföld törzseinek megbeszélését. Kérdés volt, hogyan
kapcsolódjanak be a 24 Hun Törzsszövetség szellemi áramlatába. Ezért az ifjúság
az összes törzsi hagyományokat összegyűjtötte. Az összegyűlt pannonföldieket a
görög őslakók által épített színjátszó-helyeken szórakoztatta.
Az Isis-lakóknak a
jómód megőrzése miatt csak kevés gyermekük volt, az avarok viszont igen
szaporák voltak. Az egész hegyvidéket elárasztották 3 karéjos kegyhelyeikkel.
Határozott véleményük volt, hogy az 5 évenként induló – a káspivári szkíták
által vezetett – birodalmi sámánképzésre minden esetben ifjú-sámánokat kell
küldeni. A legkiválóbbaknak pedig meg kell jelenni Ordoszban, a hun birodalmi
beavatott-sámánképzésen is.
Pannon után legvitézebb
fia, Csanak lett Pannonföld fejedelme. A fősámán Mecsek volt. A Pécsett Kr. e.
773-ban megtartott Nagyszalán Mecsek Eplény fiának adta át a fősámánságot.
Minden újabb ötéves
sámánképzés után kisebb csoportok érkeztek Káspivárból, a tizedik évben pedig
Ordoszból – a 24 Hun Törzsszövetség minden törzséből.
A kiképzett
rimalányok a fejedelmi és fősámáni udvarokba mentek férjhez. Aranylemezes
Arvisurában örökítették meg Pannonföld Ordoszhoz való szellemi kapcsolódását.
Csanak fejedelem
Pannonhalmán székelt. Radóc és Vejke nevű öccsei a határőrizetben teljesítettek
szolgálatot, mert a vándorló népek ifjai gyakran veszélyeztették nyugodt
életüket, földjeik termését.
Csanak után Mecsek
fia, Devecser lett Pannonföld fejedelme. A kettős fejedelmi házból négy ifjút
vezényeltek Káspivár sámánképzésére és egyet az Isis-lakók (szerk.: Isis
tisztelők) közül. Kr.e. 742-ben Csanak két fia, Horpács és Veszprém, Devecser
két fia, Sarlód és Bogdása valamint Szerém fia, Ruma lovagolt be Kárpivárra. A
sámánképzés 740-ben indult.
A sámánképzésen 48
ifjú közül Csanak fia, Veszprém lett a legelső. Jogot nyert arra, hogy a 24 fős
ordoszi beavatott sámánképzésen Káspivár-Birodalmát képviselje, egy Türje nevű
ogúz sámánifjúval együtt.
Sarlód nem bírta a
sámánképzés viszontagságait, Kr. e. 736-ban Tenkesvárban meghalt.
A képzés után
Horpács vette át Alsóőr, Bogdása Felsőőr, míg Ruma Szerémvár parancsnokságát.
Csanak fia, Pomógy
Kr.e. 740-ben Fertő-mocsarainál hősi halált halt. Az idegen betolakodókat
Palkonya és Halimba a nagy hegység aljáig üldözte és megölte.
Az ordoszi
sámánképzésen Veszprém lett az első. Kaluga vepsze törzsbeli fősámán leányát,
Pejt rimalányt vette feleségül. Kalugának csak egy leánya volt. Pejt mesés
kincseivel és száz fős vepsze törzsbéli lovas kisérettel engedte el. Két évig
jöttek Ordoszból. Amikor megérkeztek örömmel fogadták a fejedelmi házaspárt.
Devecser fejedelem megbízta Veszprémet, szervezze meg Pannonföld biztonságát.
Veszprém Kr.e.
728-ban – a legbiztonságosabb helyen – Pannonföld közepe táján állította fel az
új sámánközpontot. Az Ordosz birodalmi Veszprém városának mintájára építették
fel – 100 vepsze harcos segítségével – az ifjú fősámán törzsének ácsaival
Veszprém városát.
Aranyasszony
ünnepére készült el a 24 karéjos fősámáni szentély, amelyben megtartották a
második Pannonföldi Nagyszalát, Kr. e. 728. évben. Kiderült, hogy Pannonföldön
a 24 Hun Törzsszövetség minden törzse képviselve volt.
A szentély legszebb
helyén az ordoszi Aranyasszony tiszteletére állították fel a „Hösök
Aranyoszlopát”. Minden Pannonföld védelmében hősi halált halt személy nevét
ezen az oszlopon rovásban örökítették meg.
Így Horpács és
felesége, Ankír, a török törzsbeli rimalány nevét, akik a Lajta őrségben
egyszerre estek el, Kr. e. 730-ban. Két fiúk vette át szüleik harcosai felett a
parancsnokságot.
Kanizsa vitéz –
török törzsbeli vitézeivel – várost alapított Felső-Őrség központja közelében.
Suprun pedig a Lajta-kapuban alapította meg – szkíta törzsbéli harcosaival -
városát.
Veszprém
sámánközpontjában 9 karéjos szkíta és 11 karéjos török kegyhelyet építettek.
Így Kanizsa és Suprun hívei is képviselve voltak a sámánok városában.
Szerém fia, Ruma
sámán engedélyt kapott, hogy Szerémőrség legszebb részén alapítsa meg az új
sámánvárost, Ordosz mintájára, az ottani Ruma várhely hagyományai alapján.
Öccsei, Nárom és Bihács vitézek még abban az évben kiépítették végvári
őrségüket.
Pannon törzsei
között az avarok voltak a legszaporábbak. Pécs-Tórem városában Mecsek
fejedelemről elnevezett hegy környékén nagyon megsűrűsödtek 3 karéjos
kegyhelyeik. Még Zengő sámán kegyhelyét is elfoglalták. Harcosaik száma 1
töményre (10 000 fő) emelkedett. A város alapításának emlékére mind az öt
kegyhelyet fenntartották.
A gyér számú tarkós
őslakó nem tanúsított ellenséges magatartást Pannonföld új telepeseivel
szemben. Mind a nyugati, mind a déli betörések viszont gyakran előfordultak.
A vepsze törzs
minden családi fészkében épült szitás fürdő. A nyári tisztálkodást –
ruhaégetéssel egybekötve – a széki-hunok által elnevezett Bolhás-tó mellett
végezték el vallási szertartás alatt.
A széki-hun halászok
elnevezése nem tetszett nekik, ezért ordoszvidéki, vepszeföldi nevet adtak. A kellemes,
meleg tavat Balatonnak hívták. Gyermekeiket is itt mártották meg Aranyasszony
ünnepén. A névadási ünnepségeket Almágy rimalány végezte.
Legelőször Veszprém
gyermekeit, Pétet, Lébényt, Bajánszernyét, Bucsut és Arácsot keresztelte meg,
ataiszi névadás szerint.
Az Aranyasszony
havában megtartott ünnepélyen mindig elregélték:
-
Hányszor került veszélybe,
élet-halál küzdelembe a pannon ifjúság. A rokonlátogatók maradványait a
tarkósokkal együtt uruki-hegygazdaságokba szervezték. Gyömöre rimalány - Pannon
felesége - a 190. Arvisurában rótta le – Agaba-féle rovásokkal, 24 Isis-képjellel
történetüket. Majd utána Pelsőc leánya, Ilu, az úzok aranyműves ezermestere,
aki Pécs-Tórem városában megtartott rimalány képzésen végzett. Ő Kr.e.
780-746-ig rótta az Arvisurát.
Az aranyosszéki
Vepszerémet fősámánná választották. Ilu leányát, Runyát vette feleségül, aki az
úz aranyművesek között tanult. Az Isis képekkel diszített rovásokat mesebeli
széppé tette. Vepszerém halála után felesége, Runya, Kr.e. 728-ban a
Veszprémben megtartott Nagyszalán – mivel látása meggyengült – Veszprémnek adta
át az Arvisura rovás jogát.
Amíg a vepsze
törzsbéli ácsok és kőfaragók az új sámánvárost építették, Pejt aranyasszony az
összes eddigi Pannonföldön készített rovásokat lemásolta. A Nagyszalában a
fősámáni jelentéssel együtt felolvasták. Az Öregek Tanácsa „Veszprémi-Arvisura”
címen Joli-Tórem szentélyében helyezte el, melyet Pejt asszony őrzött.
Ebben az Arvisurában
- Agaba fősámán elvei alapján - megalkották Pannonföld törvényeit. Elhatározták, hogy Ordosz parancsa szerint a
kisebb kalandozásokat (szerk.: idegen betöréseket) visszaverik, de a nagy
hódítók ellen mindig alkalmazzák az őslakók régi törvényeit, a meghódolást.
Kiépítik a 24 Hun
törzsszervezetet – tizedekre lemenőleg. Soha nem hagyják el Pannonföldet, hogy
Ordosz nagy törzseinek menedékhelyét kiépíthessék. Veszprém lesz az új
Égi-Birodalom fővárosa, mivel már Pécset
is érték támadások. Az új központ helyzeténél fogva könnyebben védhető.
Megkötötték a vérszerződést.
Veszprém, Bihács,
Kanizsa, Ruma és Suprun engedte vérét Pejt aranyasszony díszes edényébe.
Eldöntötték, hogy
két újabb határvédő őrséget alapítanak.
Újabb nagy-süán viadalon
a Pozsony nembéli széki-hun Detrekő vitéz lett az első, a Rozsnyó nembéli marúz
Ditró a második. 200-200 lovast kaptak, hogy még makkhullás előtt építsék fel
Pozsony és Detrekő várakat északra, Rozsnyó és Ditró gerendavárakat Barcaság és
Csíkszék határában, Kr. e. 728 év végéig.
Aranyasszony ünnepén
megállapították, hogy a legszebb őrtornyot a supruni – kabar származású –
végvári vitézek építették. Az erdős Sasvárban makkhullásig felépítették Detrekő
tornyát. Pozsonyban a várból látható Dévény tornyát, utána Suprun tornyát majd
dél felé vették útjukat.
A rázós úton baleset
történt. Suprun harci szekerén elaludt. Egy szög kiesett a kocsi tengelyéből.
Az egyik kabar harcos egy hegyes kővel pótolta, de az ujja megsérült, utolsó
perce szétroncsolódott. Amikor Suprun felébredt, látva vitéze hűségét, aki
jajszó nélkül tűrte a fájdalmat, első vitézzé ütötte fel. Kőszegi névvel
legdélibb várának parancsnokává tette.
Még makkhullás előtt
felépítették Kőszeg tornyát, ahonnan el lehetett látni a felsőőri első Hisba-toronyig,
Kanizsa vezér első váráig.
Az Arvisura
törvények így írták elő: „Végvári vitézek soha forralatlan vizet ne igyanak,
hanem csak öthegyen szedett csipkebogyóteát, amely minden veszélytől megvédi a
törzsszövetség harcosait”. Pejt aranyasszony, hogy az ősi törvényeket
végrehajtsa, minden rimalány-képzős hajadonnal Veszprém öthegyén csipkebogyót
szedett.
Suprun saját
tarsolyát ajándékozta Kőszeg vitéznek, telistele Pejt aranyasszony
csipkebogyóival.
Kőszeg tornyának
környékén lakó őslakók – látva Suprun vitézeinek fényes fegyverzetét,
tegezükben ékeskedő nyílvesszőiket - nem fogadták ellenségesen a végvári
vitézeket, hanem apró jószágaikkal kedveskedtek nekik.
Kőszeg vitéz a
legszebb tarkós leányt feleségül vette. Ezzel pecsételődött meg a pannon és a
tarkós népek hegyvidéki barátsága.
Suprun Veszprém
városába, majd Suprunba lovagolt, asszonyával, Ikvával. Suprun-tornyát kabar
vitézei addigra már lakályossá tették.
Míg Pannon vezér
töménye – Kr.e. 800-ban – főként parszi-szkítákból és avarokból állott, addig a
20 évenként megjelenő rokonlátogatók és a Kr. e. 728-ban visszatért Veszprém
fősámán töményében a 24 Hun Törzsszövetség minden törzséből voltak.
Suprun egy kabar
tizeddel, Encs vitéz őrségparancsnokkal napnyugat felé lovagolt. Egy árvizes folyónál
a magaslati dombon őrtornyot építtetett, melyet elnevezett Encs-tornyának.
Magát a folyót pedig Encs folyónak. Utána még 9 tized kabar őrséget vezényelt
Encs vitéz parancsnoksága alá.
A kabar ácsokkal
felépíttette Encs várát. Teljes ellátásukat megszervezte.
Veszprém fősámán
felesége, Pejt aranyasszony vepsze származású volt. Legszebb rimalánya, Ikva, a
pamír-szkíták bölcs fejedelmének volt első leánya. Esküvőjük Suprunnal tavasszal
Veszprém-torony szentélyében zajlott le.
Ikva hozományából, Suprun
tornyának szentélyében - annak legékesebb helyén - állították fel a „Hősök
oszlopát”. Erre rótták fel hősi halottaik nevét.
Lajta Kr. e.
777-ben, Radóc Kr. e. 755-ben, Vejka Kr. e. 742-ben, Pomógy Kr. e. 740-ben, míg
Suprun apja, Horpács az édesanyjával, Ankírral együtt Kr. e. 730-ban halt hősi
halált a Lajta-kapuban. Ekkor vette át a 18 éves Suprun a Lajta-kapu őrzését,
parszi-szkíta harcosaival, akik Anyahita ősanyának a szentélyében esküdtek fel,
hogy életük árán is megvédik Pannonföld Égi-Birodalmának legfontosabb őrségét.
Pécs-Tórem városában
az avar és kabar harcosok vallási kérdések miatt összeverekedtek. Ezért
Devecser fejedelem a kabarokat a Lajta-őrségbe vezényelte. Kr. e. 730 aranyasszony
ünnepén 124 pelyhes állú, nőtlen kabar harcos állított be a Lajta-kapuba.
Suprun örömmel fogadta a harcosokat, akik javarészt kőfaragók és ácsok voltak,
emellett kiváló lovasok.
Devecser fiának,
Halimbának a veje - Farkasd rajcsúr-parancsnok - vezette be Suprun táborába a
kabar tizedeseket, akik szokás szerint a hősi halált halt vitézek özvegyeit
vették feleségül. A fiatal özvegyeknek módjukban volt kiválasztani a bűnösök
közül a legmegfelelőbb férjnek valót. Szálláshelyről
az özvegyeknek kellett gondoskodni.
Mire elkészült
Ruda-Tórem kegyhelye, Bögölyös, Cenkes, Ágas, Hepés, Hupás, Ilmic, Kopjás,
Rákos, Rámelő, Szutor, Somos és Taca vitézek béklyóiktól szabadulva házasságot
kötöttek. Először Anyahita aranyasszony, majd Ruda-Tórem kegyhelyén. Életük végéig
a Lajta-őrség külső tornyai között védték Pannonföld nyugalmát. Innen pótolták
később az Encs-vonalának tizedeseit.
Amikor Kr. e.
728-ban Suprun kabar település központjában – az Ata-Isis sokszögeit jelképező
építési mintára – felépítették az új kegyhelyet, Suprun-tornyát, az ifjú pár
védve volt minden támadás ellen, mivel a díszes, tornyos építmény kabar
szállásokkal volt körülvéve.
Az Anyahita hívő
parszi-szkíták, majd az Ikva aranyasszonnyal jött pamír-szkíták a Lajta őrség
parancsnokát Suprunnak, míg a kabarok Sopron vezérnek hívták.
A kabarok mivel
többen voltak, azt hangoztatták, a szópárbajban csakis ők lehetnek a győztesek.
A legverekedősebb úz nyílhegy kovácsokat és kabar aranyműveseket, vasforralókat
Suprun útbaigazította Kőszeg tornyához, hogy inkább a tarkósok rézformáló
készítményeit gyarapítsák. A sarlók és apróbb fegyverek készítésénél a
legnagyobb egyetértés uralkodott az egyforma foglalkozású, de idegen ajkú
emberek között.
A kabarok
kóborlásaik során a nagy hegyek között ércet találtak. Arnó feljegyzései
szerinti eljárással vasat lehetett készíteni belőle. Bőrtömlőket készítettek fújtatóknak,
majd kabarföldi mintára pesteket és hordozható koholókat építettek. Mire
elegendő faszenet égettek, elkészültek az első kabar pestek is. Bölénytor
havában Kőszeg jelentette Suprunnak, hogy a Veszprémmel jött kabarok - éjjel-nappali
fújtatással, tömény faszén használatával, ordoszi mintára - elkészítették a
kovácsolható kabar vasat, melyből mintát is küldött, hogy az Öregek-Tanácsa
döntse el, folytassák-e a kabar vasak készítését.
Suprun még
almavirágzás előtt átlovagolt Kőszegre és elrendelte az úz csákányok és kabar
buzogányok készítését. A réz szerszámok készítését is szorgalmazta, hogy
fellendítse töményének gazdaságait, ütőképessé tegye harcosait.
Medvetor havában
megszületett Suprun első fia, akit az Anyahita hívő szkíták az Ördögűző nap
emlékére Esztyerhásnak neveztek. Ruda-Tórem híveinél ez Esztorás napjának
felelt meg.
A kabarok erős
ostorpattogtatással végezték az ördögűzést, amit a szkíták ellenséges cselekedetnek
minősítettek. Ők Ata-Isis sokszögletű szentélyében csendes elmélyülésnek
adóztak Anyahita Istenasszonyuknak. Kérték szabadítsa meg őket az
Ördögfejedelem hatalmától.
A kabarok
szentélyükből kijőve ördögűző székeiket tűzre vetették, ami miatt reggelig
tartó öldöklés következett.
Suprun a bűnösöket pellengérre
állíttatta. A fő verekedőket börtönbe vettette. Az Anyahita hívőket –
családjukkal együtt – a széki-hunok Sas-várába vezette. A kabar és úz
kézműveseket Kőszegre kísérte, hogy az ifjúság töményével jött kézműveseket
saját szakmájukban foglalkoztassa.
A délről jött
hikszosz lovasok is bűnösöknek minősültek, ezért őket Ibos vezetésével az Encs
folyó előtti nagyobb folyóhoz vezényelte, második vonalbeli őrségbe. Az őrséget
a folyóval együtt vezérükről Ibosnak (Ibbs) nevezték, ahogy a régi hikszosz
földön az áradás napját hívták.
Suprun elrendelte a
töményeihez tartozó őrtornyokban a pergős figyelők felállítását. Ezt a sámánok
végezték el, akik minden hetedik napon rovással jelentették a rendkívüli
eseményeket.
Az őrtornyok alatt
kegyhelygazdaságok működtek, így minden őrség az élelmezésében önellátó volt.
A sámánjelentéseket
Ilmic és Rámold sámánok rótták kabar nyelven a „Soproni Arvisuráknak” nevezett
aranylemezekre, melyeket Ikva aranyasszony kezdett el róni.
Tíz év múlva Kőszeg
tornyánál megjelentek a káldorok, akik fogságba esve megtanították nyelvükre a
kis Esztorást, aki a tarkósok beszédét is elsajátította, mivel a tarkós
kőfejtők igen kedves fiúcskának tartották őt.
Suprun parancsára
már 12 éves korától kabar, úz, és két szkíta-saka csoport végvári vitézei közé
osztották be. Erős bajvívó vitézzé nevelkedett, de a telet mindig Suprun
tornyánál töltötte.
3328. Medvetoros év
tavaszán menekülők érkeztek Detrekő vezér Sasvárába, akiket a szikul vitézek
tótoknak neveztek. Kalandozásaik során már találkoztak ezzel a néppel, de csak
ellovagoltak mezei munkásaik mellett, mivel a marótok cselédségéhez tartoztak
és soha nem támadták meg őket.
Suprun a hetedik
pergős jelentés alkalmával Ilmic fősámánt küldte Sasvárba, mert féltette
Esztorást. Elrendelte, hogy Esztorás a folyók őrzése közben tanuljon meg a
nyelvükön beszélni.
Aki a tavaszi árvíz
megszűnése – két holdevés, azaz 56 pergős nap után – a nyolcadik vasárnap már
kezdte érteni a tótok beszédét. A 9. vasárnapi jelentésben rovásokban közölte
apjával, hogy a tótok a káldorok félelmetes megjelenése miatt menekültek a
marótok gazdaságaiból, alig ötnapi járóföldről.
Szomszédaik között
kétféle nép van, csehek és marótok, akik mezei cselédeiket tótoknak hívják, míg
egyes asszonyok a gyermekeikkel együtt szlovákoknak csúfolják őket. A tótok
ezért igen haragudtak a többiekre.
A kabarok, a
széki-hunok nyelvük szerint szintén tótoknak nevezték a menekülőket, míg a Ditróból
jött szikul vitézek csupán szőröknek, mert sokkal szőrösebbek voltak, mint a 24
Hun Törzsszövetség népei.
A Pannonföldi Öregek
Tanácsa igen komolyan vette Suprun jelentését és az almavirágzási ünnepen (Kr.
e. 712-ben) történt döntés alapján elrendelték, hogy a menekülőket Sasvártól
északra telepítsék le, egy évi béklyós, várkörüli munkára.
Suprun jelentése
alapján Veszprém, Káspivár és Ordosz sámánközpont is rovásokban fektette le az
új nép érkezését.
Mire eljött a gázlós
úsztatás ideje, Esztorást édesapja kabar vitézei élén Soprontornyába vezényelte,
mivel az újabb menekülő szluvák-tótok igen érdekes híreket hoztak a káldorok
hadmozdulatairól.
Egy betegnek látszó
káldor is volt a menekülők között, aki elárulta Esztorásnak, hogy a termés
betakarítása után a káldor vitézek megindulnak az úzok Joli-Tórem Aranyasszonyának
folyója, a Dunna mindkét oldalán, mert úgy hallották, hogy ott bőven termő
síkságok vannak. Ekkor az úzok áldozatot mutattak be Joli-Tórem kegyhelyén,
ahol az Égi Dunna asszony tudomásukra hozta: „Keressétek a békét a
káldorokkal!”
Kőszeg tornyánál
felszabadították rabságukból a vasművelő káldorokat. Suprun vezér Esztorás
ifjúsági töményébe osztotta be a káldor ifjakat, akik révén szövetségre léptek
a káldorokkal, viszont minden aranytárgyukat Veszprém fősámáni várába
szállították.
Esztorás töményéből
pedig Encs és Ibos vonalára káldorokat vezényeltek, akik megteremtették az
összeköttetést a káldor sereggel.
Egy holdtölte után
Suprun tömény vezér és Bándor káldor vezér szerződést kötöttek, mely szerint
Dunna Istenasszony folyója mindkét oldalának termékeny partját birtokba veszik
és minden vitás kérdést vérontás nélkül tárgyalnak meg. A fegyvereket közösen
készítik a káldor-pannon szövetséges törzseknek.
Ekkor a vasgyártó
kabar koholókat és pesteket káldor kézműves szokás szerint újjáépítették.
Továbbá újabb érclelő helyeket kerestek és fellendítették a vaskészítést.
Sok helyen történt
hiba. A Lajta-kapuban a kőkasokba telepített méhest a káldorok összetörték,
mert az egyik Ordoszból hozott méhcsalád egy vezért halálra mart. Ezt ők
ellenséges cselekedetnek minősítették, míg Esztorás el nem magyarázta, hogy a
legvadabb méheket azért teszik nádkasok helyett kőkasokba, mert azokat sok
esetben füstöléssel elpusztítják. A szelídebb méhrajokat télen gyékénykasokba
teszik, nádsátorral takargatják egészen tavaszig, hogy szelíd méheseik
megmaradjanak.
Amíg a káldorok
mézes sör mellett mulatoztak, addig Esztorás ifjú töménye Veszprémbe lovagolt
minden kincsükkel és az elesett hősök aranyoszlopával együtt, amit Anyahita
kegyhelyen helyeztek biztonságba.
Suprun kabar
vasgyártói nagyon összebarátkoztak a káldorokkal és a szaka-szkítáktól átvették
Suprun tornyának őrzését.
Esztorás eljegyezte
Bándor legkisebb lányát, de fiatal korára való tekintettel – a megkötött
egyezmény szerint – az Öregek Tanácsa az ifjú Esztorás vitézt – tíz társával
együtt – sámánképzésre küldte.
Közben folytatódott
a káldorok folyamatos bevándorlása és benépesítették a ritkán lakott
termőföldeket.
Káspiváron kiváló
nyelvtudása és a Nagy-Sűánon való gyözelme miatt Esztorás rangelsőként végzett.
Ezért beavatott képzésre újabb 5 évre Ordoszba vezényelték. Zenei képzettsége
miatt annyira megnyerte Bándor káldor vezér lányának tetszését, hogy Bángorka
nagylányként örömmel ment feleségül a daliás töményvezérhez.
Az új káldor-pannon örök
szövetségnek Esztorás Ordoszból való hazajövetele után – Kr. e. 703-ban – lett
a fejedelme. Kr. e. 700-ban Dunna-asszony folyója melletti Káldor fővezérséget
is átvette.
A kabarok igen
elszaporodtak Sopronban. Vasművelésük miatt a káldor kereskedők kimmereknek
nevezték őket.
Sopron vezérüket a
kabarok Soprontornyánál temették el. Sok esetben összeházasodtak a káldorokkal.
A parszi- és pamír szkíták azonban elhagyták Sopront és a Mátra hegység
környékén telepedtek le. Kiváló, minden célnak megfelelő szekereket
készítettek, melyeket a káldorok is átvettek.
A 24 Hun
Törzsszövetség urna temetkezései mellett elkezdődtek a harci szekeres
temetkezések. Fellendült a lándzsa és kardkészítés. Az uralkodók mindig a
pannon-kelta vezetőrétegből kerültek ki.
Esztorás sokáig
uralkodott. Sopron híressé vált a visszaszivárgott kabarok harci játékairól.
Példamutatásával fellendítette a pannon regősök és igricek zenei életét is.
Amikor Esztorás
átvette a káldor-pannon fővezérséget, a parszi-szkíta Putnok, majd a kabar
Bános, az úz Szeletán, az avar Pellér, a vepsze Ségol, a hikszosz Samal, a
kazahun Bihal, az úz Kerepec, a pamír-szkíta Kasal, a kabar Tárkonyos, a jász
Abod, a széki-hun Csanád, a szarmata Budli, a manysi Szalaváré, utánuk a
szkíta-saka Zajon, Kövi, Landa, Képa, Tarzon, Zsula, Bodon, Bölön, Zsór, a
széki-hun Zekul, Médi, a török Kadisa, Sikáldia, a pannon Kerát, Kámen, Győző,
Benda, Orod, Bucsi, Kuji, a szkíta Szeka, az illír Boszkán, a széki-hun Csoma,
a pannon Villő, Vára, Kocs, Saka, Merere, aki az Egervári Nagyszalát
megszervezte, Partikány, Izsboldó, Szaba, Vavat, a vepsze Séd, a szkíta Csenge,
Bátor, Pannon, Tirák, a szkíta Hangárdi, Csitári, Berény csatlakoztak.
Később Kr. u.
185-ben, amikor a római Pannónia megerősödött, az ide-oda vándorló pannon
fősámánság a Mátra vidékére költözött.
Fényes
fegyverzetükkel megjelentek Vadna kabar sámán kalandozói és gazdagságukkal
ámulatba ejtették Sopron kézműves kabarjait.
Legelőször a
kőfaragó kabarokkal találkoztak, akik megértették kissé eltérő beszédjüket.
Elmondták, hogy van egy Kimmer nevű volgai hajós a csapatával, akiket az Etil
alsó folyásánál a német-gót közösség halálra ítélt és azért menekülnek, mert
félnek azok bosszújától. Kimmert csapatával együtt Kőszegre kísérték, ahol négy
évig húzták meg magukat.
Mivel a gótok
állandóan kalandoztak, a vasgyártással foglalkozó Kimmert Kőszegen felfedezték.
Ezért egy-két család kivételével Sóvárra menekültek. Ezek a Kimmer
leszármazottak a hegyek felé telepedtek meg. Később visszakövetelték a
kabaroktól a háromnapi járásra fekvő ércfejtőket, mondván, ezek a magashelyi
érclelőhelyek mindig Kimmer területek voltak.
Mivel a Kövesd és
Augusztus római császár között kötött szerződést a rómaiak nem sokáig tartották
be, a Duna vonalán egy percig sem volt békeszerződés szerinti állapot.
Amikor a kinajok
által megbontott és kiűzött 24 Hun Törzsszövetség hatalma újra megerősödött,
395-ben Udin hun vezér megjelent Aranyosszék városában, ahol római vezetéssel
eskló, gyepidák, és széki-hun aranyművelőkkel fejlett kiaknázás folyt.
Tudomására jutott,
hogy a pannonok nyelve még érthető és a római légiókban sok pannon
katonáskodik.
Panaszt tettek
amiatt, hogy miért viszik őket Galliába harcolni. Sokan szöktek át a hunokhoz,
ahol Udin örömmel fogadta őket.
Ordoszból - a
megtört beavatott központtól - azt a parancsot kapták, hogy az esklók
birodalmának visszahódítása után, a római szövetség kapcsán, hódítsák vissza
Pannonföldet.
Udin fiaival,
Uptorral és Rugával a pannon és kabar csatlakozókból 3 töményt alakított és
szövetséget kötött Rómával. Ezért engedélyt kaptak a Pécs és Kanizsa térségében
történő letelepedéshez.
Ekkor tudták meg a
rejtegetett veszprémi Arvisurákból, hogy Kr. e. 35-től kezdve Octavianus
kiüldözte a káldorokat, a kabarokat és az úz felkelőket, de a pannonokkal
tartós szövetséget kötött.
Tiberius császár már
pannon ifjakat vett fel a Légióba, akik Galliából, Ibériából, de még a Kasszu
birodalomból is hoztak hírt a 24 Hun Törzsszövetségről. Ezek az ifjak 25 év
szolgálat után mindig Pannóniában kérték a letelepedésüket.
Ezek örömmel
fogadták Uptor és Ruga lovasait. Helyet biztosítottak a Kr. u. 433-ban érkező
hun seregeknek. A római légiók Attila seregeinek nyomására vér nélkül vonultak
ki Pannóniából.
Buda fősámán
megérkezése után 72 törzsszövetségi szállásra és 2 fővezéri-fősámáni
székhelyre, azaz 74 tömény szállásra osztotta fel a hun törzsek legújabb
Égi-Birodalmát.
A széki-hunok
szállásai Pozsonyban, Pusztaszeren és Parajdon voltak. A kaza-hunok szállásai
pedig Pécs, Győr, és Décs gyűrűben.
A nagy csata és a
római hadjárat befejezésekor, Attila halála után az utódlás miatt véres
összecsapás keletkezett. Attilát követően Buda fiát, Aladárt jelölték a fővezéri
tisztségre. A széki-hunok viszont Attila fiait akarták.
Összecsapásuk során
a széki-hunok csaknem mind elpusztultak. Végül abban egyeztek meg, hogy Aladár
lesz a birodalmuk fővezére, de az Etil mellé kell áttennie a székhelyét.
A Kárpátok övezte Jász-síkságon
Csaba vette át a hatalmat, a székelyek, kabarok, úzok, jászok és
pannon-avar-kazahun töredékek fölött. Később a kazár-türk ellenségeskedések
elől az avarok vezette 9 törzs szövetsége 568-ban Baján vezetésével visszatért
és az itt maradt törzsekkel megalapították az új Égi-Birodalmat.
A 190., azaz Pannon
Arvisurát palóc-Vasvárról és Veszprémből az Avarbástya alagút rendszerébe
szállították, majd kiépítették az Avarbástya középső és felső világát.
Utána megjelentek az
újgúrok és ogúzok töményei és végül a hun birodalmi nagy vetélkedőn - 575-ben -,
az Alpár vezette magyari tömény.
A pusztaszeri
viaskodáson Alpár győzött és elnyerte az új aranyasszonyuknak, Telenának a
kezét.
Baján halála után a
fejedelmi széket Győrben, az Égi-Birodalom fővárosában építette ki. Az első
avar tömény székhelyévé felépítették a Baján második fiáról elnevezett Bécs
városát.
(Szerk. megj.: A
csodálatos 190. Arvisura nem csak azért értékes számunkra, mert a
Kárpát-medencéről mond el számos nem ismert, értékes információt, hanem azért
is, mert ez a határvonala az általunk már ismert vagy jól ismert történelmi
eseményeknek. Néven nevezi a szomszédos cseheket, tótokat – szlovákokat – és
elvezet bennünket egészen a káldorok (kelták) megjelenéséig, akiket a régészet
Hallstatt kultúra néven vezet be a köztudatba. (Ne feledjük el, hogy a régészek
az anyagi jelenségeket, maradványokat kutathatják csak akkor, ha nincsenek
írott források. A hivatalos történetírás pedig nem fogadja el hitelesnek pl. a
Szellemi Síkokról érkezett médiumi közléseket. Részben ideológiai okok miatt,
másrészt, mivel nincs birtokában a belső érzékelésnek, nem érti, hogyan
lehet más rezgésszintekről, más
dimenziókról tudni, vagy információkat lehozni. Majd ha minden ember
tobozmirigye működőképes lesz és nem lesz tönkre téve, elmeszesítve
mesterségesen és tudatosan, ez a probléma megoldódik.
Feltételezhető, hogy
Paál Zoltán egészíthette ki a jövőbeli eseményeket röviden megemlítő, korábbi
időszakot bemutató írott forrást.)
Kezdetben nem nevezi
néven a be-be törő idegen népcsoport egyedeit, akiket idegen betolakodóknak
nevez, akik fogságba ejtve „béklyós” rabságban dolgoztat azért, hogy
megtermeljék az eltartásuk feltételeit is. Amikor pedig megjelenik az igen
népes hódító törzs, Égi Dunna asszony -
Istenasszony - tanácsára szövetségre lépnek velük.
Ez a rovás konkrétan
megemlíti mindazokat a törzseket, amelyekből személyek érkeznek a
kalandozókkal. Ezeknek a kalandozóknak – végzett sámánoknak és kíséretüknek –
az a célja és feladata, hogy a korábban bevándorolt népességet erősítse, tudással,
katonai védelmi erőkkel. Így nem csak az általunk már ismert népnevekkel
találkozhatunk, hanem a sakák – szkíták – többféle törzsével, vagy a már itt
jelenlévő görögökkel is, akik ennek hatására részben délebbre vonulnak, vagy
közéjük beházasodva maradnak a Kárpát-medencében.
Említést tesz
törökökről, akik a türkök és nem azonosak a későbbi oszmán törökökkel.
Névadásukban a települések
Istenek, fejedelmek, fősámánok, sámánok, vitézek nevét kapják, amelyek a mai
napig fennmaradtak. (Közismert, hogy amerre elődeink jártak, otthagyták
földrajzi neveiket a tájon. Az Arvisura – vagyis a rovósámánok történelmi
feljegyzéseinek az - ismerete azért is fontos, mert ezek az „érthetetlen”
jelenséget végre értelmet kapnak.)
Információt
kaphatunk arról is, hogy az „egyisten hívő” beavatott vezető réteg, már
alkalmazta a vízbe merítéses névadást, amely a keresztények keresztelőjével
fontos, meghatározó vallási szokássá válik.
A pannon népnév
valójában az itt letelepedett és összekeveredett, összeházasodott népesség
elnevezése volt. (A római történetírás megemlíti, hogy a hódító rómaiak kelta
eredetű eraviszkuszokat és pannonokat találtak itt. Az eraviszkuszokról a
későbbi Arvisurák is tudósítanak.)
Fontos értéke az
Arvirurának, hogy megemlít két korábbi érkező – kalandozó – csoportot: Kr. e.
2810-ben Bihar ifjúsági fejedelem csoportját, valamint K. e. 1610-ben Aranyosszékre
érkezett parszi-szkítákat és széki-hunokat, de nem tesz említést az első
kalandozókról: Kerka ifjúsági fősámán csoportjáról (4020-4002-ben).
(Viszont a 225.
Arvisura (lásd: Vörösszemöldökű) – Kövezsd rovása - ismét visszatér a
Kárpát-medence meglátogatásának eseményeihez és részletesebb, újabb
információkat tartalmaz, mint a 199. Arvisura).
Amíg az első idők –
eseményeit, életmódját - részletesen leírja, a jövő időről röviden beszél. A
későbbi történéseket - a maguk idejében - részletesen ismerteti a többi
Arvirura.
Árulkodó, hogy Paál
Zoltán nem csak Arvisurákat ismert, hanem a Szellemi Síkokról is kapott
információkat. Erre vall az ő beavatásának története is.)
Forrás:
-
Paál Zoltán –
Arvisura (Igazszólás) Budapest, Püski 2003.
190. Arvisura - Pannon (Veszprémi) Arvisura
Pejt aranyasszony, Gyömöre, Indija és IIu rovása
Kr. e. 2810-Kr. u. 568 (1230-4608. m.t.é.)
Arvisura – 34. rész
A selyemút
A 3544. Medvetoros
évben a 24 sámánifjú vetélkedésén Kuzum lett az első. A sámánbetegséget nem
heverte ki, hanem mind két lábára megbénult. Az ügyességi vetélkedőn a
széki-hun Maros diadalmaskodott. Maros nagyon fiatal, szép külsejű legény
hírében állott.
Ilmen az elaggott
fősámán Kuzumot palotájába fogadta. Öregedő lányát, Kollárt feleségül adta
hozzá, hogy a gyógyításban híres rimalánya Kuzum gondozója legyen.
Kuzum és Kollár az
Arvisura rovást magas fokra emelte.
Maros sámán, a
lovasberényi előzködésen győztes ifjúsággal napnyugat felé indult. Egy borús
hajnalon az alán települések alján érték el a napnyugati Nagyvizet. Hatalmas
vihar tombolt. Tajtékzott a borulás miatt a sötét fekete tenger.
Egy védett
barlangban raktak tüzet. Szárított húsféle ételekből ebédet készítettek, majd a
nagy fáradtság miatt elaludtak. Már alkonyodott, amikor felébredtek. A borús
felhők között bujkált a Napasszony és ők az alattuk elterülő Nagyvizet
figyelték. Elnevezték Fekete-víznek.
Másnapra kiderült.
Lemerészkedtek a vízhez, amely sósnak bizonyult. Egy folyócska torkolatában kőből
épült tábort találtak. Az erdőből figyelték, hogy tevéken árukat hoztak a magas
kőépületbe, majd egy hajóra kezdték hordani. Amikor elkészültek a hajó útnak
indult. Nemsokára kisebb bárka érkezett, amelyből fegyvereket, pajzsokat,
ládákat cipeltek ki. A ládákat teve-csorda hátára rakták, aztán egy-két
fegyveres őr kíséretével elindították.
A karaván feléjük
tarott az erdei úton. Újból esni kezdett
az eső, a Nagyvíz tajtékzott és besötétedett.
A karaván nem messze
tőlük táborozott le egy szomszédos barlang lóállásában. Azt is megfigyelhették,
hogy a kőépületbe igen jómódúnak látszó kereskedőt és leányát szállásolták be.
Később újabb lovasokból álló karaván érkezett a védett szállásra. Őrséget
hagyva az őrtoronyban elaludtak.
Az őrségváltáskor
érthető beszédet hallottak. Amikor az őrlegénység hozzájuk ért, elfogták őket.
Bihar kalandozásából visszamaradt parszi-szkíták voltak, akik elmondták, hogy
görög kereskedők szolgálatában állnak és a kinajokkal kereskednek.
Az esőzések miatt
két nap alatt nagyon kipihenték magukat. Maros vitézei nem tudtak aludni és a
parszi-szkítákkal tanácskozni kezdtek.
Úgy döntöttek, a
fáradt kereskedők karavánját foglyul ejtik és az egész csoportot Ordoszba, a
fősámánok városába viszik.
A parszi rokonok éjfélkor
kerültek újból őrségbe. Megbeszélték Marosékkal, hogy mielőtt Napasszonyuk
felkel, az egész tábort elfoglalják. A parszik jelezték a legalkalmasabb
pillanatot, ők pedig hason kúszva az alvó őrséget lefegyverezték. Mire
felvirradt az egész tábor férfinépét megbéklyózták.
Hatalmas zsákmányra
tettek szert: 120 ló, 40 teve - jól megrakodva különböző árukkal. 5 kereskedő,
10 asszonynép, 25 fegyveres őr - legújabb görög fegyverekkel felszerelve - lett
a foglyuk, míg ők - a kalandozó harcosok - 5 tized harci rajból, 3 sámánból és 2
ifjú vezérből állottak. A csoportjuk 105 fegyveres harcost ejtett foglyul és 40
főnyi kalmár népséget.
Biztosított menetben
elindultak Ordosz - a 24 Hun Törzsszövetség kereskedő vásárhelye felé.
Nagy gonddal
kikerülték a városokat, nehogy zsákmányuk veszélyeztetve legyen. Felváltva 5
tized az egyik vezérrel adta az őrséget, a másik 5 tized az alvezérrel élelmet
vadászott. Az egyik sámán mindig a vadászokkal volt, vigyázott az egészségükre.
A másik a foglyokkal, harcos kísérő kalandozókkal törődött.
Maros, a két ifjú
vezér, a két sámán gondoskodott arról, hogy a nyugati kereskedők gazdag
csoportját a legjobb egészségben szállítsa Ordoszba. Elképzelésük szerint csak így
tudnak bekapcsolódni az idegen népek kereskedelmébe.
Eleinte
kézzel-lábbal tiltakoztak a fogság ellen, de a lakott területeket elkerülve nem
tudtak érintkezésbe lépni kereskedőik csoportjaival, így lassan belenyugodtak
sorsukba.
Maros megpróbált
beszélni velük, de még a parszi-szkíták nyelvjárásával is nehezen értették meg
egymást. Végül az egyik kereskedő kinajul szólalt meg.
Maros tudomására
adta, nem kell aggódniuk, mert ők a kinajok tartományai felett élnek és a
kalandozásuk célja, hogy a nyugati kereskedőkkel felvegyék a kapcsolatot.
A Hangun felső
folyásánál erős hóviharba kerültek, de aztán újra kiderült az ég és még tél
előtt bevonultak Ordoszba.
A jelentő-futók már
előre jelezték a különös zsákmánnyal érkező kalandozókat. Mire Ordoszba értek, a
három parszi-szkíta harcos teljesen megértette beszédjüket.
Ilmen fősámán az
ordoszi vár előtt várta legkedvesebb tanítványát, a délceg Marost, aki
jelentette, végrehajtotta az Öregek Tanácsának parancsát és a nyugati
kereskedők karavánjával megérkezett.
Ugyanakkor a kinajok
földjéről megérkezett Kuzum sámán irányítása mellett Varasd sámán csoportja,
sok selyemmel, díszes égetett cserépedénnyel, hogy a kinajokkal való régi
kereskedelmi kapcsolatokat felújítsák.
Amíg Maros és Varasd
irányításával a kalandozók távol jártak, Ilmen sámán az Öregek tanácsával
elfogadtatta, hogy az eddigi rablóhadjáratokat abbahagyják és inkább a
kereskedelemre fordítsák minden erejüket, így prémjeik, vaskészítményeik nem
mennek veszendőbe. Az ifjúság kalandozása után építsék ki minden néppel a békés
kereskedelmet.
A foglyok Maros
későbbi kereskedőtársai lettek. A hosszú tél alatt nyelvüket, szokásaikat
tökéletesen elsajátította. Már gyermekkorában elsajátította a jürcsik és
kinajok kétféle tájbeszédét, most pedig egy parszi-szkíta harcos segítségével
tanult görögül. Hazafelé az úton a parszi-szkíták nyelvét teljesen, míg a
görögöt részben megtanulta.
A két tengerparti
városban élő kereskedő zárkózottabb volt, de a szkíta-földdel határos területen
élő, szkíta-nyelvet beszélő régi-görög nagy barátsággal azon fáradozott
leányaival együtt, hogy Maros megtanuljon görögül.
A 3545. Medvetoron
összegyűlt Öregek Tanácsának Maros jelentette, hogy Aranyasszonyunk holdévének elején
kalandozó csoportja elérte a napnyugati Nagyvizet, melyet Fekete-víznek
neveztek el.
A parszi-szkíta
rokonok szerint 5 görög kereskedő fegyveres kíséretükkel - értékes áruikkal - a
marami-merija népekhez készült menni, hogy gazdag prém és aranyveretes áruikat
szállítsák cserébe a régi és újabb görög tengerparti városokba.
Amikor Maros a
Hangunföldi Biringváránál feloldotta a kereskedők béklyóit, figyelmeztette
őket, ne kíséreljék meg a szökést, mert a jürcsik bandák könnyen
lemészárolhatják őket. Ha engedelmeskednek, Ordoszban vendégség várja őket,
hogy áruikkal megismerkedhessenek.
A rámenős
kalandozókat pedig figyelmeztette a legnagyobb tiszteletadásra.
Vezérük Adonisz a
megváltozott helyzetben megköszönte a szabadságukat és érdeklődve várták a fejleményeket.
Ordoszban az egész
nyáron épített új szálláshelyekre költöztették őket. A 24 Hun Törzsszövetség
egy új kereskedelmi központot épített, hogy mire a kinaj kereskedők és a
nyugatról hozott ismeretlen nép kereskedői megérkeznek, védett helyen ismerhessék
meg egymás áruit. (Az új kereskedelmi módot Kuzum elvének nevezték el. Kuzum
elve még a görög birodalom városait is meghódította a „Selyem út”
megszervezésével.)
Maros és két ifjú
vezére házasságot kötött a kereskedők lányaival. Mivel Maros sámán apósa igen
gazdag kereskedő volt, az egyik újjáépített kereskedő szállást az Öregek
Tanácsa Marosnak adta nászajándékba, aki ifjú feleségét és gazdag szüleit saját
házába vihette megérkezésük után.
Egész télen folytak
a tárgyalások. Megjelölték azt az utat, amelyen Maros vitézei szállíthatják a
kinajok selymét, díszes-edény-áruikat, a kabarok üst készítményeit, az úzok
díszes fegyvereit és a 24 Hun Törzsszövetség igen gazdag prém vagyonát. Kuzum
által kidolgozott kereskedelmi úton eljuttathatják a Fekete-víz környéki
görög-szkíta kereskedelmi központokba.
Az Öregek Tanácsa
jóváhagyta, hogy Ordosztól a Fekete-víz felé tervezett „Selyem-út” mellett egy
új kereskedővárost építsenek, melyet a fősámánról Uzum-Abának neveznek el.
Elrendelték, hogy
háromszoros sámánképzés induljon, melynek legfőbb célja új kereskedő ifjúságot
képezni ki az Arvisura törvények alapján. Maros és apósa megjelölte az eddigi
ismert összes kereskedelmi útvonalakat, melyen a hunok képzett kereskedői is
szállíthatják áruikat.
3550-be Uzum-Aba
kereskedelmi központ új szállása mellett tartották meg a medvetort. A fősámán
nagyon megfázott és egy holdév múlva meghalt. Helyette Kuzumot választották
fősámánná, aki felvette az Uzum nevet. Halála után őt az Aranyasszony
kegyhelyén temették el. Ilmen hűséges suomáival az Északi-vizek mellé tette át
öreg-fősámán székhelyét.
Kollár - a leánya -
férje emlékeit őrizve az ogúzok új székhelyén Uzum-Abában maradt. Maros vette
át Ordosz fősámáni székhelyen a 24 Hun Törzsszövetség irányítását.
Uzum csak öt évig
volt fősámán, de még Ilmen fősámán vezetése alatt megalakította a Kuzum
„Selyem-út” Arvisura törvényt és Uzum-elve (szerk.: = Kuzum-elve) alatt
törvénybe iktatta a kereskedő-sámán képzést. Elrendelte, hogy a rovást nemcsak
a sámánok, hanem a kereskedők is használhassák. Ezt csak Maros hajthatta végre,
mert az Arvisurák szerint csak 30 évi Arvisura rovás után vált jogossá.
30 év múltán Maros
jogot nyert arra, hogy a rovás ismeretét a kereskedők mellett a kőfaragókra és
ácsokra is kiterjessze.
Kollár javasolta az
Öregek Tanácsában, hogy – férje kívánságára és az úz nép megnyugtatására –
hagyják el a főistenségek képjeleit, így a hun törzsek szövetségének rovásai
érthetőbbek lesznek.
Kollár Ózdon – új
rovás felirattal – az ifjúság részére egy fonóházat építtetett és azt férjének,
Kuzumnak emlékére ajánlotta fel. Később ezt az ifjúsági-házat az Uzum-Abáti
kereskedelmi központ jövedelméből kibővítette Kollár, s a rovásokat elsajátító
úzok kultikus központjává tette.
(Szerk. megj.: A
parszi-szkíták az indiai Bihar tartomány mellől vándoroltak a Fekete-tenger
mellékére. Hozzájuk csatlakoztak még a Pamír hegység lejtőin élő régi szkíták
is, akik szaporaságuk miatt új életlehetőségeket kerestek és a görögöket délre
szorították – jegyzi meg Paál Zoltán.
Anna médium
írásában: A Teremtő Istennő közlései 2. részében, Atlantisz pusztulása utáni
időben a szkítákról és más népek betelepítéséről a következőket közli:
-
„Amikor lehoztam
Atlantisz pusztulása után az első Fénylényekből álló csoportot, az nem más
volt, mint a szkíta közösség. Ők a Szíriusz A 5-ik Bolygójáról jöttek
űrhajókon, i. e. 10 500 után, nem sokkal Atlantisz pusztulását követően,
amikor a természet már annyira regenerálódott, hogy ismét lehetett létezni
Európa és a mai Közép-Ázsia térségeiben.
Ez a faj növényevő és gyümölcsevő volt eredetileg, de
az akkori éghajlat kezdetben arra kényszerítette őket, hogy vadásszanak és az
állatok húsát is megegyék, a földművelő, állattenyésztő életmód mellett.
Később - sok évezred alatt - ez a népesség annyira
fejlődött spirituálisan, hogy ie. 3000-2000 között kilépett a földi szférákból,
végleg elhagyta a Földet. Visszatért oda, ahonnan jött, a Szíriusz A 5-ik
Bolygójára. Most is ott léteznek. A Galaktikus Föderáció sok tagja éppen
belőlük szerveződött, mert jól ismerik a földi létezés feltételeit is. Amikor
pedig ők elmentek, már sok olyan faj is létezett a Földön, akiket utánuk
telepítettem le.
Ilyenek voltak azok a törzsek is, akiket az Arvisura
már bennszülötteknek nevez és az ataiszi származású törzsek szövetségre léptek
velük. Ide tartoznak a finnek – suomák -, a lettek, észtek, lívek, ajnók, a
későbbi zsuánok – ők nem hunok voltak, hanem a mandzsuk elődei. A manzsuk pedig
a hunokkal kevert zsuanok voltak. A merija, mordvin, mari, manysi, bolgár
törzsek. Ők valamennyien olyan töredék népesség voltak, akik eredetileg nagy és
népes Bolygóról származtak el, melyeket Sanat esztelenségében pusztított el.
Ezek a töredékek aztán a hunok vezetésével újra fejlődni tudtak, míg Sanat
közbe nem lépett mocskos patájával.
Ilyenek voltak az eredeti türkök is – nem az oszmán
törökök.
Akiket viszont Sanat telepített le közéjük a Szíriusz
B Bolygóiról, azok valamennyien harcias törzsek voltak, mint a mongolok, vótok,
csuvasok, komik, kunok, baskírok, kabarok, örmények.
A jürcsik és vepsze olyan néptöredék volt, akik az
atlantiszi pusztulást túlélve maradtak életben. Őket sok 10 000 évvel
korábban még Sanat telepítette le, de akkor még Fénylények voltak. A Szíriusz B
egyik bolygóján korcsosították le őket 2 DNS szálúra.
Láthatjátok, Sanat mindenkor harcias vagy Hüllő aggyal
harciassá tett törzsekkel keverte össze a Fénylény eredetű szelídebb,
toleránsabb, intelligensebb népeket, csoportokat, hogy azokat elszaporodásuk
után hadviselésre késztesse, kényszerítse különböző eszközökkel. Vagy úgy, hogy
közéjük inkarnálódott, mint Agaba, Bihar, Tola fősámánok – ahogyan az
Arvisurából megismerhettétek –, vagy csak megszállta őket, ahogyan tette
Gilgamessel, Nimróddal. Majd inkarnálta magát Babilonba Hamurabiként és más
zsarnokként Kis-Ázsia egész történelmében.”
(Szerk: Kedves
olvasók, éppen ez zajlik Nyugat-Európában. A németek összekeverése más
nációkkal, mert elvesztették - Sanat - azaz Hitler számára a II. Világháborút.
Ő nem felejt és ez az ő gazságos bosszúja egy értékes nép ellen.
Az Arvisura nem
Napról, hanem Napasszonyról beszél. Ahogyan egy emberi testben – egyetlen életben
– előfordulhat, hogy valamilyen ok miatt az eredeti tudat kilép, vagy
kiléptetik, pl. megszállás esetén, úgy a csillagoknál is előfordulhat
tudatváltás, ahogyan a mi Napunknál is megtörtént már többször. Vagyis nem
feltétlenül tudatlanságból mondanak Napasszonyt a sámánok a történet leírásának
kezdetén, hanem tudomásuk van arról, hogy az ő idejükben nőies Szellemiség a
Csillagunk tudata.
Ma a „kinajok” -
kínaiak - ismét „Selyem-utat” építenek. A békéhez nem az esztelen háborúk,
hanem a népek békés egymás mellett élése vezet, amelyben a kereskedelem
virágzik, és valamennyi nép hasznát szolgálja.
A hagyományos kínai
gondolkodásmód sohasem hódító hadjáratokban gondolkodott, hanem békés építő
munkában, amelyben a kereskedelemnek nagyon-nagyon fontos szerepe volt.
A hunok
történelmében mindig akkor születtek nagyszerű dolgok, ha vezetőik nem háborús,
rabló kalandozásra, hanem ismeretszerző, kapcsolatteremtő, kapcsolatfenntartó
kalandozásra ösztönözték az ifjúságot. Ebben az Arvisurában ennek nagyszerű
példáját láthatjuk, és elmeséli nekünk a „Selyem-út” létrehozásának történetét
is.
Vezetőik nagyszerű
döntést hoztak abban is, hogy az egyébként titkos rovásírást praktikus okok
miatt – gyakorlati szükségből – kiterjesztették a kereskedő és kézműves
rétegekre is.)
Források:
-
Paál Zoltán -
Arvisura (Igazszólás) Budapest, Püski 2003.
214. Arvisura - A selyemút
Maros fősámán és Kuzum rovása
Kr. e. 496-490. (3544-3550. m.t.é.)
-
Anna médium
lejegyzései – You Tube
A Teremtő Istennő közlése 2. rész. Felemelkedés –
Atlantisz pusztulása utáni betelepítések
Arvisura 35. rész
Vörösszemöldökű
Pannon ifjúsági
vezér Kr.e. 800-ban a Káspivári Szkíta birodalom küldetésében megjelent Esküllő
vezér földjén, hogy a veszélyeztetett esklók kérésére megsegítse őket a görögök
támadásaival szemben.
Az esklók
egyistenhívő hun törzsszövetségi népek voltak. Kr. e. 2820-2810 között egy
járványos megbetegedés elől menekültek el régi hazájukból és Erdélyben
Aranyosszéken telepedtek le.
Az utána - Dernő
fősámán által Kr. e. 2820-2810-ben – megtartott sámánképzésen Szuha-Balzsán
lett az első. Kr. e. 2790-ben azt a parancsot kapta, látogassa meg Esküllő
vezért.
Hat év alatt ért
Ordoszból Aranyosszékre. Visszaértekor beszámolójában azt is hírül vitte, hogy
Esküllő népe új hazájában színarannyal díszítette Isis-Tórem kegyhelyét.
Utána Kr.e. 1610-ben
Barca széki-hun vezér látogatott el Eskló-földre. A Barcaságban (szerk.: a
terület az ő nevét kapta) megszervezte a Barcza-őrséget, hogy védelmezze az
ellenség gyakori betörésétől az aranyrögös hegyeket és az aranylemezekkel
borított kegyhelyeket.
Az Öregek Tanácsa az
esklók újabb kérésére végül úgy döntött, hogy Pannon parszi-szkíta ifjúsági
vezér a hun törzsek több szálláshelyéről összeállított 1 tömény, vagyis
10 000 lovassal szervezze meg az Eskló-föld végleges, biztonságos
védelmét.
Roppant vágta
következett Ordosztól Káspiváron át Aranyosszékig. Itt Pannon vezér és öccse,
Mecsek tárkány feleségül vette Esküllő eskló fejedelem két lányát. A kettős
házasságkötés után aranylemezekre kezdték róni kalandozásuk eseményeit.
4000 aranykopjás
vitéz elegendő volt ahhoz, hogy a hősködő, elhízott görögök elmeneküljenek az
esklók nyugati határairól. Az Aranyosszéken maradt 6000 kalandozó
összeházasodott az eskló leányokkal.
A téli fagy
beálltával átlovagoltak a befagyott folyókon, majd Nyugat és Dél felől is
megszervezték az Eskló-és Pannonföld védelmét.
Az ott lakó görögök
zöme – a kézművesek kivételével – Dél felé vándorolt. Pannon birtokba vette a
róla elnevezett Pannóniát. Azt minden támadással szemben megvédték, így
Eskló-föld is biztonságba került.
A kelták vagy a
pannonok nyelvén a káldorok megjelenése azonban újabb veszélyt jelentett. Ezek Kr.
e. 703-ban támadásra készültek.
Pannonnal mind a 24
törzsből érkeztek lovasok, közöttük szkíták is. Pannonföld védelmében a kabarok
és úzok Lóbércről (Leoben) a Fertő mocsaráig vívták harcaikat.
A több nyelvet
beszélő Estorás (szerk.: A 33. Arvisurában Esztyerhás, Esztorás néven szerepel))
ifjú fejedelem káldor foglyoktól megtudta, hogy Bángor (szerk.: A 33. Arvisurában
Bándor néven szerepel) káldor király hódításra készül. Veszprémbe lovagolt. Ott
az Öregek Tanácsa így rendelkezett: „A káldorokkal keressétek a megegyezést”. Estorás
egyezségre is jutott Bángorral - feleségül vette a lányát Bángorkát.
A kabar és úz
határvédők egy csoportja nem jó szemmel nézte ezt, tiltakozásul átkelt
Dunna-asszony szent folyóján és a parszi-szkíták földjén telepedtek le. Az úzok
a Mátra, a kabarok a Bükk táján. Többségük továbbra is ott maradt Estorással és
a káldorokkal együtt kiváló vaskészítményeket állítottak elő az új szövetség
részére.
-
A 24 Hun
Törzsszövetséget Kr. e. 50-ben – megalakításuk 3990. Medvetoros évében – nagy veszély
fenyegette, A kínaiak (szerk.: a kinajok) fondorlatos politikájukkal
kettészakították a törzsszövetséget. Ordoszban Hóhanza lett a fejedelem.
A káspivári Szkíta
birodalomban ekkor Csécsi széki-hun vezér uralkodott. Birodalmát, melynek része
volt a szkíta-jász síkság is, nem csak a kínaiak, hanem a római légiók is
veszélyeztették. A rómaiak a káldor-pannon szövetség miatt Pannónia ellen –
közvetve tehát az egész Szkíta birodalom ellen is - készülődtek. A pannonok
Csécsihez fordultak segítségért. Csécsi kabar, úz és kimmer törzsekből álló
segítséget küldött.
Ezek 40 évig, Kr.e.
34-Kr. u. 6-ig állták a harcot a római légiók ellen. Rómának végül sikerült
áttörnie a déli pannon-gyűrűt. A Dara (Dráva) folyótól kezdve elözönlötte
Pannóniát.
Csécsit kínai
orgyilkosok ölték meg. Négy fia: Bakát, Eged, Koncsur és Kövesd az apjuk
vérével vörösre festette a szemöldökét, úgy esküdött bosszút.
Kövezsd első lett
mind a szkíta, mind az ordoszi sámánképzésen. Az elnyomott kínai és hun
földművesek élére állott. Szemöldöküket azok is vörösre festették és
elindították az elnyomottak forradalmát. Az áruló Hóhanza félelmében vízbe ölte
magát. Kövezsd Kr. e. 25-ben meghódította Kínát.
Nyugaton az öldöklő
lóbérci csatában a szkíták derekasan megállták a helyüket. A sebesült vagy 24
évet leszolgált harcosokat a hátországba küldték. Egy vezéri párviadalon a
Rohonc őrség vezére - Gyöngyös – legyőzte ellenfelét. Amikor leesett a lóról, a
római légiós levágta három ujját.
Felgyógyulása után -
Kr. e. 27-ben - Koncsur fejedelem Mátra-hegyi medvetorán érkezett meg
menyasszonyához, Solymoskához. Feleségül vette a fejdelem leányát.
Ordoszban a
sámánképzés 5 esztendeig, a tárkányképzés 4 évig tartott. Így minden 20. évben
egy időre esett az ifjúság előzködése. Ennek befejezése után indulhatott az
ifjúság új kalandozásra. A vezetést mindig beavatott látóemberre (szerk.: belső
látással, érzékeléssel bíró személyre) bízták. Ilyen volt Eskló, Pannon és
Kövezsd is.
Az ordoszi
sámánközpont Kr. e. 720-ban a Mátra nevű fősámánt azzal a céllal küldött a
szkíta-jász síkságra, hogy ott nagyobb veszély esetén menedékhelyet készítsen
elő.
Csécsi Kr. e. 40-ben
szintén egy Mátra nevű fősámánt – bölénytor első napján (március 1.) született
látó embert – küldött a Mátra hegységbe.
Gyöngyös vitézei,
akik vezérüket a pannonföldi Kőszeg vidékének Gyöngyös patakjától a Mátráig
követték, a menyegzőn úgy döntöttek, hogy a fejedelmi nász emlékére Gyöngyös
vezérnek kegyhelyet építenek.
A lakodalom hajnalán
elejtettek egy medvét. Mire az ötnapos medvetor lezajlott, készen állott
Gyöngyös vezér gerendavára.
Felesküdtek, mire
eljön az ötödik medvetor - szakítva a pamír-szkíták szokásával - lejönnek hegyi
szállásaikról és parszi-szkíta szokás szerint a Mátra síkságon - Gyöngyös vezér
kegyhelye mellett - építik fel szállásaikat.
A közbeeső 10 évben
medvetorig nem esett hó, csak szarvastor havában, de a gerendákat le tudták
csúsztatni rajta. Az időjárásra való tekintettel a parszi sámán Abáról – a
medvetor hava első napjának nevéről – Abasárnak nevezték el a
medvetor-szertartás helyét. Az úzoknak sem volt ellene kifogása, hiszen a
medvetor hava évről-évre csakugyan sárral kezdődött.
Kövesd a hun
birodalmat újból egyesítette Ordosz székhellyel. Majd követeket küldött Rómába.
Azok megegyeztek a császárral, hogy a káldorok (szerk.: a kelták) kiűzése után
Pannonföld a Római Birodalomhoz fog tartozni, a parszi-szkíták földje pedig a
nyugati Szkíta birodalomhoz. A két birodalom határa Dunna asszony folyója lett.
A szerződés szövegét
Ordoszban az „Élet-kegyhelyén” Eged sámán örökítette meg.
Kövezsd –
vörösszemöldökű császár – megbízásából Eged a Szkíta birodalom legnyugatibb
részébe költözött, hogy a szerződés teljesítéséről évről-évre jelentést tegyen
az Öregek Tanácsának.
Koncsur a keleti
Szkíta birodalom fejedelme lett. Minden ingóságát Gyöngyös vezérre hagyta.
Eged jelentéséből
kitűnik, Gyöngyös vezérnek 8 fia és 4 lánya született Solymoskától. Szól arról
is, hogy a Pannonföldről elmenekült úzok szorgos munkájukkal folyton gazdagították
Gyöngyös városát.
A Pannonföldről
áttelepedett rokonok római telepítésű szőlőt is ültettek az abasári kegyhely
dombjain. Az abasári medvetorokon azzal köszöntötték az évszámolást jelző
medvetort.
Eged fejedelem
vitézei 12 medvetoros év alatt - Kr. e. 8-tól Kr. u. 4-ig, az ordoszi számítás
szerint Eger Évétől a másik Eger évéig -, mongol törzsbeli kőfaragókkal
felépítették Eger városát. Innen vezényelték őket a nyugati Szkíta birodalom
különféle építkezéseihez, de családjuk mindig Szuhán maradt.
Kr. e. 20-ban – a 4020.
Medvetoros évben – Kövezsd megtartotta a 100 évenként esedékes Nagyszalát. A
csillagok járása folytán minden 100 évben volt egy üres nap, ekkor tartották
meg. Mind a 24 törzsnél az volt a szokás, hogy az a fiúgyermek, aki ezen a
napon született, Szala lett. A lányok pedig a Szalajka nevet kapták. A kevert
törzsek ettől eltérhettek.
Eged fejedelemnek
ezen a napon ikerfiai születtek. A fekete hajú, fekete szemű fiának Árnyék-Szala,
a szőke hajú, kék szemű fiának Verő-Szala nevet adta. A hosszú vándorlás után
és a többféle éghajlat alatt szívós ifjakká serdültek.
20. Medvetoros
évükben Gyöngyös várába mentek vendégségbe. Nagyon megtetszett nekik Gyöngyös
vezér két leánya. Árnyék-Szalának a szőke Kökörcsin, Verő-Szalának a barna
Árvácska lett a menyasszonya.
Díszesebb esküvőt
még nem láttak Mátra alján. A sok násznép ajándékokkal halmozta el a
fiatalokat.
Az agg Gyöngyös
szőlőművesekkel ajándékozta meg Eged fejedelmet. A nyugati szkíták fejedelme
viszont Szuha kőfaragóinak munkájával kedveskedett Gyöngyös vezérnek, hogy
gyöngyösi gerendavárat kővárrá alakítsák át.
Ezt a gerendavárat az
úz ácsok Kr. e. 27-ben még 5 medvetoros nap alatt építették fel. A 24
építményből álló kegyhelyet 1 medvetoros év alatt ácsolták össze. 240 léleknek
biztosított szállást.
Az egyistenhívő
parszi-szkíták gerendából, a pamír-szkíta kézművesek kőből építettek maguknak 3
év alatt szálláshelyet.
Mire elérkezett az
úzok 10. abasári medvetora, már 566 lélek részére gyújtották meg az „Örök tűz
ünnepén” az Égi lelkek „örök mécsesét”. Amikor pedig elérkezett Gyöngyös vezér
leányainak fejedelmi násza, a 4040. Medvetoros évben, már 900 lélek
gyönyörködött az „Élet kegyhelyén” megtartott menyegzőben.
Gyöngyös öt fia volt
a vőfély, Bene sámán leányaival. Innen Eger városának felszentelésére
lovagoltak. Itt a két ifjú párnak Isis-Tórem kegyhelyén is örök hűséget kellett
esküdnie. Eged fejedelem ugyanis nem vallotta sem Anyahita, sem Anina
egyistenhitét, sem a hun törzsszövetség sok Tóremjét, hanem Uruk város
hunjainak Öreg Istenében, s a fényes tekintetű, meleget adó Isis-Tóremjében
hitt.
A gyakori tűzesetek
miatt Gyöngyös vezér elrendelte, hogy minden gerenda-építményt bontsanak le. Az
új Gyöngyöst kőből kell felépíteni.
Ez a nagyméretű
építkezés Kr. u. 8. évben kezdődött el. Ezen a kézműves-ünnepélyen Bene sámán
rosszul lett. Hiába rakták rá a piócát Koncsur napján meghalt – Kr. u. 8. július
1-én.
Gyöngyös harcostársa
volt, holtig tartó barátság fűzte őket össze. Amikor Gyöngyösnek levágták az
ujjait, Bene vitéz nyílhegykovács üllőjén levágta saját ujjait.
Gyöngyös esküvőjén
ismerte meg Mátra fősámán leányát, Hajnalkát és feleségül vette.
Gyöngyös, amikor
látta vitéz testvére halálát, mély bánatában Benevárra sietett, átvette az
őrbódés figyelő őrséget és a gerenda-figyelőt magára gyújtotta. De előbb hurkot
kötött a lábára, hogy szándékát meg ne változtassa. Mire az őrség odaért,
hamuvá égett.
Urnás temetkezéssel
a gyöngyösi Élet kegyhelyén helyezték örök nyugalomra mindkettő hamvait.
Eged fejedelem
nevüket a szkíta-harcosok „Barátság-oszlopára” rótta, hogy barátságuk örök
dicsőségét hirdesse.
Két év múlva – Kr.
u. 10-ben – futár érkezett, hogy Kövezsd, az ordoszi fővezér Gyöngyösre érkezik
nagy kísérettel.
Kövezsd az Élet
kegyhelyén tisztelettel adózott Bene és Gyöngyös urnája előtt.
A mátraaljai Öregek
Tanácsát így tájékoztatta:
-„ Augustus római császár megtartotta
szerződéses ígéretét és csapatai nem lépték át Dunna asszony szent folyamát.
Sasvár, Pozsony, Selye, Ordas és Zombor szkíta őrséget állított fel, Mátra-Bükk
népének a nyugalma tehát biztosítva van. Legkisebb fiamat - a Kövezsd napján
született vitézt - 24 vörösszemöldökű harcosával összekötőnek itt hagyom. Eged
vezért pedig Nagypályi új fővárosába vezénylem.”
Benevárban
megtartották a pamír-szkíták nyárközi hegyi ünnepét. Mire megszólalt a kakas, a
kis fejdelem feleségül kérte Csobánkát, Gyöngyös vezér legkisebb leányát.
A fiatal Kövezsd a
róla elnevezett sátortáborban telepedett le. Vörösszemöldökű vitézei uruk
példáját követve valamennyien megnősültek.
Az idősebb Kövezsd –
a vörösszemöldökűek császára – visszatért Ordoszba. Az Öregek Tanácsának azt
javasolta, hogy Léh fejdelem utódainak 400 családjával lépjenek szövetségre,
hogy uralkodóházak alapításával biztosítani lehessen a bazaltból épített
peremestől, az „Élet templomától” várható áldást.
A peremes titkát a
beavatottak a fáraók országából menekítették Ordoszba.
Az egyiptomi tébai (szerk.:
thébai) sámánképzésen a látó papok azt javasolták az ottani Öregek Tanácsának,
hogy a beavatottak őrizetében lévő Élet Templomát Uruk, Ninive és Théba után,
át kellene helyezni egy olyan helyre, melyet nem veszélyeztetnek a pusztaságból
városokba özönlő sáska-népek.
Paszametik fáraó a thébai
Élet templomának kincseit és titkait átadta az ordoszi sámánközpontnak, ahol a
mindenkori Öregek Tanácsát terhelte az a kötelesség, hogy megőrizzék az
elsüllyedt földről való Ataiszi Titkok szent ládáját.
A szkíta hadseregnek
sok csatában kellett magát Egyiptom határáig végig küzdenie, míg a thébai
papoktól átvehették az Élet Templomának titkait.
A 100, illetve 400
családból álló kínai, illetve kitaj vezetőréteg biztosította a beavatottak
szövetségét, hogy a központinak tekintett ordoszi térséget soha sem engedi
veszélyeztetni.
A kitaj és kinaj vezető
réteget pedig beavatottaival mindig képviselteti Ordosz Élet Templomában.
Kövezsd –
visszatérése után - megbízta Koncsurt, hogy Ordosz érdekeit igyekezzen a szumér
földről elszármazott, a kinaj és kitaj vezetőségbe beolvadt hun származású
beavatottak körében képviselni. Koncsur javaslata alapján a 100, illetve 400
család fontosabb ügyeiben rendelkező Öregek Tanácsa hozzájárult, hogy Koncsur 3
fia a 100 család bármelyikébe benősülhessen. Honkon, Hanoj és Hujé így jutott
császári házból való feleséghez.
A hatalmas kinaj
hadsereggel eljutottak Nap-Tórem legdélibb tengeréig. Ott beavatottak
irányítása alatt álló szálláshelyeket létesítettek.
Kövezsd gyermekei
révén rokoni kapcsolatba került a 100 és 400 családból származó vezetőréteggel.
Matyó korábbi elgondolása szerint uralkodó házakat alapított, hogy az ordoszi
Öregek Tanácsa akaratát érvényesíteni tudja. Ezzel biztosított az ordoszi Élet
Templomának irányító szerepet. Ez a magyarázata annak is, hogy a kínai Nagy Fal
építésekor Ordoszt kikerülték.
(Az Öregek Tanácsa
az elsüllyedt Ataiszból hozott intézmény volt. Minden szumér és hun szövetségi
népnél megalakult. Legtovább az udmurtoknál maradt meg.)
(Szerk.: A 225.
Arvisura legnagyobb értéke, hogy Pannon vezér érkezését megelőző „kalandozás”
letelepedés eseményeit pontosabban világítja meg, az idő, a vezetők
megjelölésével. Ismét fontos információkat tudunk meg a Kárpát-medencében
történt eseményekről.
További erénye, hogy
a Hun Birodalom és a Római Birodalom megegyezéséről – szövetségéről tudósít,
valamint a Nagy Kína létrejöttének okairól. Arról is, hogy a hun vezető réteg
néhány tagja benősül a kínai császári családba).
Forrás:
-
Paál Zoltán - Arvisura
(Igazszólás) Püski, Bp. 2003
225. Arvisura – Vörösszemöldökű
Kövezsd rovása
Kr. e. 2790-Kr. u. 25. (1250-4065 m.t.é.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése