Óvárosi ünnep (2016.07.04.)


Óvárosi ünnep
avagy, hogyan veszitjük el hagyományainkat, értékeinket

Gyermekkorom legkedvesebb élményei közé tartoztak - és nemcsak nekem - azok a vallási ünnepek - mint a búcsú -, amikor nem csak a szűk család ült az ünnepi asztalnál, hanem vendégek is - rokonok, jó ismerősök.
Anyám napokig készült. Kimeszelte a házat, baromfit vágott, foszlós kalácsot, tortát sütött.
Már szombaton megjött testvére és családja Pestről. Este sokáig fent voltak a felnőttek, dolog is volt, meg jó, örömteli beszélgetések. Apa mesélt és mi sokat nevettünk.
Másnap reggel misére készültünk. Délben ünnepi ebéd volt - húsleves, csirkepörkölt, sültek és anyám tortája.

Délután jött Loló bácsi a kutyáival. Aki kiváncsi volt rá, annak megmondta a tuti jövőt.  A kistermetű ebek kiváló matematikusok voltak, tudtak számolni. A falusiak körülvették őket, ámultak-bámultak, hogy ezek a kutyák milyen okosak.
Akinek jókat jósolt, örült, akinek nem, az elsirta magát. Mert az életben nemcsak jó dolgok történnek meg velünk, és Loló bácsi nem hazudott, az igazságot mondta el, amit a kártya kivetitett az illető jövőjéről.
Jött az elmaradhatatlan cigányzenekar - Jancsi és bandája -, akiket apám az asztalához hivott, mert ők muzsikáltak az esküvőjükön is. Ezért kedves, visszavárt vendégnek számitottak mindig.
Azután a Dunában megfürödtünk és mentünk a búcsúba. Kaptunk a szülőktől, rokonoktól zsebpénzt, hogy legyen mit elkölteni, amiből ajándékot vettünk magunknak. Mézeskalácsot, gyűrűt, nyakláncot, zsákbamacskát, olyan távcsövet, amiben a tükör visszatükrözte a színes papirdarabkákat és végtelenszámú csodát teremtett a szemünknek. Vettünk anyánknak fakanalat. A sok sátor az Egylet épülete előtt sorakozott. Este ott volt a búcsú bál is. A felnőttek mentek bálba, a gyerekek - ha már nagyobbak voltak - nézőnek, a kicsik „tollasba”.

A legnagyobb ünnep az volt, ha anyám féltestvére, Boris néni is eljött Kalocsáról fiaival, vagy Panni nevű unokájával hozzánk.
Utána mindig nálunk maradt valamelyik sápadt, pesti unokatestvérem nyaralni.

1967-ben egy ilyen ünnepi ebéden mutattam be a családnak leendő férjemet. Már javában épült az erőmű és a finomitó. A paraszt családok tsz-be vitt földjein csatornák, épületek sorakoztak és gyökeresen megváltozott az életünk is.

Talán a 70-es évek elején lehetett, hogy a búcsú sátrak lekerültek a templom és az Egylet mellől a focipályára. Jobban elférnek ott - mondták az illetékesek.
Már jöttek a lakótelepről az ide költözöttek a búcsúba, amikor valamelyik évben jött a hir is … nem lesz búcsú, nem lesznek sátrak, körhinta, semmi …
Pourqoai? - kérdezné a francia. /Miért?/
A hivatalos válasz az volt, … mert nincs ott kulturált WC.
Igaz, hogy eddig is keresztapámhoz járt be a tömeg, vagy valamelyik szomszédjába, de ez már csak akkor tűnt cikinek, amikor szocialista város lettünk.

Morgott ugyan, de nem ment utcára a tömeg, igy aztán maradt a hivatalos álláspont.

Lassan elmaradtak a rokonok, lassan elszürkült a búcsú is. Az unokatestvéreim felnőttek, családot alapitottak, már csak nosztalgiáztunk a régi falusi búcsúnkról.

A Barátság Művelődési Központ munkatársa voltam, amikor egy görög gyermek-vendégkórus jött hozzánk, és a város első embere meghivta az őket kisérő karnagyot, polgármestert, felnőtteket a tanácsházára, egy rövid baráti találkozóra. Én kisértem el a vendégeket.
A városvezető igy köszöntötte őket, bemutatva „kis hazánkat”, életterünket:

-        Ez egy fiatal szocialista város. Nincs történelme, nincsenek hagyományai.

Nagy pofon volt ez nekem, de csak én hallottam meg a csattanását. Talán akkor kezdett kialakulni a belső-hallásom, nem később.

Aztán olvashattam a városi újságban - népművelő kollegák tollából -, a városban nincs harangszó. Hogyhogy? - kérdeztem magamtól. Nincs húsvét! Mégis Rómába mentek?
Írhatták volna - a lakón, vagy a városközpontban, mert Dunafüreden sem volt.

Már a Matrica múzeum munkatársa voltam, amikor a Pest Megyei Levéltár megbizásából földrajzi neveket kellett összegyűjteni. Érden Szilágyi Józsi bácsinál falucsúfolókat. Olyan jó történeteket mesélt az öreg, nem volt kedvem vonattak visszajönni, az idő is jó volt, a Kis-Gyormán keresztül gyalogoltam haza.
A halmoknál megállitott a döbbenet. Halmok bekeritve, a halmokban pincék.
Ki engedhette ezt meg nekik?

Visszatérve mondtam Poroszlai Ildikónak!

-        Ildi, nagy a baj! Meg kell mentenünk a halmokat.

Szentendréről a Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságáról elhoztam azokat a dokumentumokat, amiket Holport Ágnes régész dokumentációjában találtunk, aki akkor már egy évtizede nagyon sokat tett a halmokért és kutató ásatásokat is végzett. Ágnes már a Művelődési Minisztérium munkatársa volt, de készségesen segitett mindenben.
Akkor találkoztam azzal az 1970-es években készült városfejlesztési tervvel, ami a régészeti lelőhelyet - egész területét, felbecsülhetetlen értéke miatt, két ütemben -, kiemelte volna a művelés alól. Létrehozott volna egy bemutató helyet is a nagyközönség számára.
Megtaláltam az irott anyagok között városunk rendezési tervét is, mely azonban érdekes módon sohasem lett a tanácsülés elé terjesztve és elfogadva, amely meghatározta volna a város teendőit a halmok megmentése ügyében, bár a gyakorlatban mégis ezt használták.

Elmentem a Hazafias Népfront ülésére, hogy pártfogókat keressek ügyünknek. Megkerestem a DKV akkori igazgatóját, aki azt mondta:

-        A Vállalat annyi mindenben segitett ennek a városnak. Miért nem jöttek  hozzánk már korábban ezzel a kéréssel?

Összehivta vezérkarát és eljöttek megnézni a halmokat. Ott volt a város első embere is. Azt mondta:

-        Én már tiz évvel ezelőtt harcoltam az ellen, hogy itt régészeti park legyen.

Felért ez a mondat egy rúgással.

Akkor röppent fel a hir, Világkiállitás lesz Budapesten. Megkerestem Dr. Finta József épitészt, aki eljött egy vasárnap hozzánk a feleségével és megnézve a halmokat, azt mondta:

-        Igen, van értelme egy régészeti park felépitésének. Ehhez erkölcsi támogatásom adom.

Írt a „Százhalom” Alapitványnak egy levelet, amiben javasolja régészeti park létrehozását - melynek programja beleillik a Világkiállitás terveibe. Szakmai támogatásként aláirta.
Ezzel kezdtünk el kilincselni. A legutolsó Pest Megyei Tanácsülésen - 1990-ben - védett természeti értékké nyilvánitották - sajnos csak - a halmok térségének Százhalombattához tartozó részét. Így a régészeti védelem mellett, amely csak a halomtestekre volt érvényes, az egész terület védelmet kapott, hivatalosan.

Egyik ismerősömmel - Császár Magdival - amatőr filmet készitettünk a halmokról és a földvárról. Bevittük a Művelődési Bizottság ülésére.
Amikor benyitott a város első embere és meglátott bennünket, sarkon fordult, becsukta maga mögött az ajtót.

Elvittem a halmokhoz és a földvárba az akkor megalakult battai MDSZ vezetőjét és társait kirándulásra. Szűcs Istvánnak köszönhetjük, hogy egy hat hektáros terv készült az Olajterv által, ami meghatározta a művelés alól kivonandó területet, a leendő Régészeti Park határát. Kicsi volt ugyan az egészhez képest, „de a mienk”.
Az egész hat hektárt, ami magába foglalta volna a legnagyobb halmot is, azóta sem vásárolta meg a város, csak kb. négyet.

Az utolsó tanácsülésen tervezett be a Tanácsi Testület 800 000.-Ft.-ot ingatlan vásárlásra.
Volt, aki örült - a tulajdonosok közül -, volt, aki nem. Végül érvényesült az a közösségi érdek, amit a józanész diktált.
A halmok elpusztitása sec-perc alatt megtörténhet, a megmentésük már sokkal nehezebb volt, lesz.

A rendszerváltás után - „módszerváltás” - ahogyan Dr. Varga Tamás jogtörténész nevezi - megváltoztattak utca neveket. Javasoltam, két kiváló tanitónk Zenálkó Etel és Kanyicska Béla - matematika, fizika, kémia tanár, aki egyetemi szinten és évtizedekig tanitott bennünket - kapjanak utcanevet. Hát nem kaptak. Mert ugyan ki ismerte őket? Csak mi, a „bennszülöttek”. De törődött is valaha „Amerika népe a bennszülöttekkel”?

Amikor a Barátság Kulturális Központ végül elérte, hogy az Egylet - az ifjúságnak, az ifjúság és a falu által felépitett közösségi háza - Zenálkó Etel nevét kapta, alig hittem el.
Voltak Óvárosi Napok is. Már kezdtem azt hinni, valóban megváltozott valami.

Aki messziről költözött ide, talán még Zalába, Békésbe, Erdélybe megy haza, vagy oda ahonnan eljött, de akik már itt születtek - még, ha Pesten is - azok sajátjuknak, szülővárosuknak tekintik ezt a „hazát” Százhalombattát.

De a történelem ismétli önmagát.
Idén tavasszal, egy „bennszülött” fiatalasszony megállitott az utcán és azt mondta nekem:

-        Ancsa néni! Hallotta?! Nem lesz Óvárosi Napok!
-        Miért?
-        Állitólag nincs a költségvetésben betervezve pénz rá.

Eszembe jutott a Postabankba és a bróker cégbe fektetett pénzünk. Gondolom másnak is.
Szóval megint kap egy gellert a falu.

-        De nem hagyhatjuk! - mondta a fiatalasszony.

Aztán meghivott magához és elmondta a tervét. Jónak itéltem meg. Ha mi mindig takarodót fújunk, akkor bizony fújhatjuk az egészet. Hát most nem igy volt.
Nem dacból, a közössége iránti elkötelezettségből, szeretetből tette - helyesen.

Akkor milyen is volt az idei Óvárosi Falusi Napok programja?

Pénteken Takács Péter megnyitotta Pleidel János festőművész kállitását a Szent László templomban. Utána megnézhettük a „Lovasijász” cimű kiváló magyar dokumentumfilmet ugyanott. Majd meghallgathattuk a Cantanikum Novum kórus szép egyházi zenékből összeállitott műsorát Csehák Izolda karnagy vezényletével.
Szombaton volt a gyerekeknek falfestés, mesedélután, kézműves foglalkozás. Megismerhettük a cserkészéletet, lehetett kenuzni egy világbajnokkal. Motorcsónakáztak az érdeklődők a Dunán. A Kutyás-Lovas Baráti Társaság mutatkozott be a Duna-parton.
Fociztak a fiúk, találkoztak az ismerősök.
Kora este meghallgattuk Dr. Varga Tibor jogtörténész előadását a templomban a KÉSZ szervezésében.
Este utcabál volt a Szent László téren a BKK szervezésében.

Kezdetnek nem rossz. A cirkusz, a közösségek bemutatkozása jól megfér az értékes műsorral, ha jól szerkesztett a program.
Jól szerkesztett volt.
Ezért üzenjük a főtérnek:  vagyunk, létezünk - még egy darabig.
Nem mi, ők jöttek ide hozzánk, de nem tekintjük őket ezért bevándorlóknak.
Elismerjük érdemeiket és szeretnénk, ha együtt ünnepelnék velünk a jövőben is hagyományainkat.

Köszönjük mindazoknak a civil szervezeteknek és magánszemélyeknek az anyagi támogatását, akik lehetővé tették, hogy az Óvárosi Falusi napok fennmaradjanak.
Ha pedig tévednénk, vagy téves az információnk és volt rá a költségvetésben - még ha kevesebb is, mint az előző évben - fedezet, kérdezem hová lett?

Szegedinácz Anna

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése