A kiéhezett sáskanépek, amikor elözönlötték Sumér egész területét, Ibbiszin
király védelmében Lugas (Lagas) mellett Napur (Nippur) fősámánja Csiripula
fősámán is hősi halált halt. Beszédében hirdette: „Ha népünk élni akar,
legalább öt gyermeket kell felnevelnie minden úz-földi családnak!”.
Csiripula fősámán Umma városában feleségül vette az Ordoszban tanult Azupiran
királynőt (Lugalnőt). Tőle három fia és két leánya született.
Azupiran - az Aranyasszony - legkisebb leánya – Kicsiny – túlélte az
úzföldi emberirtást. Vőlegényével Ugoljás sámánnal Észak felé menekült. Ugoljás
felismerte Kasszu vezért. Kérte, hogy menyasszonyának népét ne mészárolják le,
hanem menekítsék ki a vérengző sáskák karmaiból.
Ekkor vándoroltak úz ország szegényei és kézművesei a kurdiai Zab-folyó
vidékére és megalapították Asszó-Úr városát. Kasszu vezér pedig újjáépítette
Dabósa és Paripa városokat.
Ordoszi parancs szerint Ugoljásnak napnyugat felé kellett mennie a
megjelölt útvonalon. Kicsinyt Aranyasszonnyá nevezték ki. Bátyja Susa vezérsége
alatt a Nagyág mellett haladtak. Két kislánya született: Mari és Lencsi.
Azupiran anyó nem bírt tovább menni. 200 főnyi alattvalójával várost
alapított és az kisunokájáról Marinak nevezte el. A többiek a kis Marit
hátrahagyva nagyanyjával a Tárosz hegyei felé vonultak. Itt találkoztak össze
Arnót vasforralóival (Kr.e. 2015-ben), akik megértették a kasszuk nyelvjárát.
Tíz főnyi kézműves csoportjuk csatlakozott a kalandozókhoz. Javaslatukra a Nagyvíz
partján elindultak Magyarka irányába, majd a Nagyvíz nyugatra fordulása után
Úzon rovósámán jelzései alapján elindultak Sajó-Ordoszba. (Szerk. megj.:
Melegvizek Birodalma = Kárpát-medence).
Kilenc év múlva értek az Ordosz által kijelölt helyre, ahol találkoztak a
Sajó-Ordosz környékén megtelepedett úzokkal. Mintegy 200-an voltak csak már.
Súlyosan megtizedelték őket a járványok, és a medvesekkel vívott harcok.
Lakott településeik: Sajó-Ordosz, Asszó, Szurdok, Hangony, Szilvás, Vajács,
40-40 személlyel.
Szurdok hegyén megtartott ünnepélyen Kicsiny bátyja Susa vitéz feleségül
vette Dézsmácska rimalányt és községet alapított néhány harcosával Kr.e.
2006-ban. Harcosai feleségül vették a harcokban elesett úzok özvegy asszonyait.
Három évig éltek Sajó-Ordosz térségében, mely idő alatt a kasszuk 10
kabar-úz származású vasforralója a Tárosz-hegyi településekhez hasonlóan
helyezkedett el. A 200 főnyi Sajó-Ordosz vidéki nőtársadalomból vett magához
feleséget, hogy a szövetségnek fegyvert, vasszerszámokat készítsen.
A második évben Kicsiny második fia a kis Keán meghalt. Testőrzői sírja
közelében települést létesítettek és elnevezték Királdnak, vagyis a királyi
családból származott kiskirály nyugvóhelyének.
Három harcos a tarkós népek leányaiból vett magának feleséget. Így 18
személy maradt vissza Ugoljás rovósámán kalandozói közül. Tíz kézműves
kabar-úz, nyolc Szumér úzországi származású harcos.
Ugoljás feljegyzései szerint Sajó-Ordosznak ekkor már 5 tiszta úz, 2
sumér-úz, 2 kabar-úz vasforraló települése volt. Kr.e. 2003-ban Sajó-Ordosz úz-földje
250 lelket számlált.
Amikor a kézműves kalandozók Asszó-Úrba visszaérkeztek, Ugoljás meghalt.
Kicsiny folytatta a 125. Arvisura rovását.
Csiripula népe itt is folytatta az öntözéses földművelést. A kézművesek többsége
Mari városában telepedett le, hogy Azupiran királynő unokájának Marinak a
birodalmát védje.
Sumérból igen sokan költöztek Mariba. A Tárosz hegyeiből lejött kőfaragók,
vasművelők segítségével hatalmas királyi palotát építettek.
Ezek a Tárosz hegyi kasszuk és sumérok még a II. Özönvíznél menekültek el
Sumérból és csak 500 év múlva Szinpadda király vezetésével jöttek vissza Úr
városába.
Mészannipadd az ifjú király a Kr.e. 3972-ben az eliszaposodott templomot
elkezdte újra felépíteni, melyet csak fia Hunnipadda királyi ifjú fejezett be
Kr. e. 3452-ben, Alef fősámánsága alatt.
Tárosz, Élám és Kurdia hegyeiből a sumérok lassanként visszavándoroltak. A
csatornákat rendbehozták. Megfigyelésük szerint a kiásott régi városok 10-12
pereg távolságra voltak a Nagy Víztől, holott az Özönvíz előtt hajókikötővel
bírtak. A csatornák javarésze innen indult ki. Most új csatornákat kellett
ásniuk, hogy azok egyesítésével hajózhatóvá tegyék azokat. (Egy pereg
távolságra egy pergő lefutása alatt tudtak elmenni = 7-9 km. 500 év alatt a
folyók 70-100 km iszapot hordtak sumérföld tengerpartjára).
A cserepesek is Sumér síkságára tértek vissza a Kurdföld feletti Magura
hegyvidékről. Ők is részt vettek a templomok építésében.
Kr.e. 2000 körül a pateszik tanácsára visszamenekültek Asszó-Úr és Mari
városába, hogy a feketefejűek kegyetlenségeit elkerüljék.
Mari királyné Birodalma a legnépesebb Sumér állam lett.
Csiripla-Umma elmenekült népei Asszó-Úr és Mari többségét adták. Kisebb
csoportokban a Van-tó környéki erdőírtásokon vettek részt. Sokszor
összeütközésbe kerültek a hurri törzsekkel, ezért 7 ács család az Eger folyó
forrásvidékére költözött. Innen úsztatták le a farönköket az Egerfarmos nagy
folyóba, hogy két ács irányításával Mari városába kerüljenek az építkezésekhez.
Visszafelé pedig élemet szállítsanak.
Az ácsok a harcias hurrita törzsből házasodtak. Közösen sok létrát
készítettek, gerendát faragtak Mari városa részére.
Mari királyné legkisebb lányunokája a leghíresebb ácsgazda felesége lett.
Legkisebb fia – Pithiánesz – nagy gazdagságra tett szert és a létra legfőbb
urának nevezték.
Felesége Zeliza szintén Mari királyné leszármazottja volt. Kuripal és Kulik
sámánok után átvette a 125. Arvisura rovását.
A lóvija törzs elől Orog városában rejtette el. Csak Anitás fősámán talált
rá Hepa Isten kegyhelyén, Dalunas Viharisten áldozati oltárán.
Anitas csillogó szövetségi ládájával indult csatáiba. A hét ács
leszármazottaiból dicsőséges hadsereget szervezett. Öt év alatt legyőzte a
hatti, lóvija és hurrita törzseket. Megalapította a Négysas királyi városát és
azt erősen kiépítette.
Leánya Ninurás Ordoszba vitte a 125. Arvisurát, ahol Kr.e. 1790-ben
Aranyasszonnyá választották.
Anitás unokája és utóda a beavatott Tudó-Halics lett. Az Ordoszból jött
Gandás-féle kasszu harcosokat hadseregébe fogadta, akik a négy törzs leányai
közül választottak feleséget maguknak. Így a Hettitáknak első szövetségesei
lettek. Utána a rokon kurdokat és Mari népével rokon asszóúr törzseket
hódították meg.
Tudó-Halics végrehajtotta nagyapjának Anitásnak az elképzelését, mert a
rokon hét törzsből erős birodalmat alkotott. Kr.e. 1740-1720 között felépítette
Hattusas várost. Az oroszlános királyi család a hatsas törzsön uralkodott.
Hattusas királyi város mind Ordosszal, mind Káspivárral, valamint a Sumér
tengermelléki hajósállammal szoros kapcsolatot tartott fenn.
Teljesen függetlennek az ősrégi Mari maradt meg a legelső Sumér gyarmatok
közül, amit Mari királynő igen erős királyi várossá épített ki.
A fazekas kézművesek egyharmad részben a Tigris folyó melléki Árpád
városból az Úr város melletti Magyari településre, harmadrészben a Mari birodalombeli
Árpádvárba vándoroltak, mint új településre. Az idősebb korosztály azonban a
Zab-folyó vidéki Árpádban maradt.
Amikor Gandás Kr.e. 1749-ben megjelent Kurdföldön, Kasszu vezér már
aggastyán volt, aki a Csiripla Birodalom legyőzésében segítette Hammurabit,
Babilon királyát.
Kasszu az előkelőség lemészárlása után a szegényekből az ifjú Csirula
Birodalmát meghagyta. Itt hadvezérként 30 évig uralkodott. Kr.e. 1760. évben
kérte Hammurabit, hogy a túl nagy meleg miatt engedélyezze Csiripla-Umma
népének - Úz országból - hidegebb éghajlatra - Árpád városába - távozását.
Hammurabi ezt engedélyezte. Kasszu vezérnek egy törvénytárat ajándékozott,
hogy az úz nép fölött ennek alapján uralkodjon.
Hammurabi babiloni királyt asszír és hettita támadás érte. Újból Kasszu
vezér népének a segítségét kérte. Kasszu Gandást nevezte ki összbirodalmi
fővezérnek, aki Kr.e. 1746-ban megjelent Babilóniában. Vezetésével legyőzték az
asszírok birodalmát.
Kasszu harcosaival benősült a babiloniai családokba. Gandás társuralkodó
lett királyi felesége oldalán.
Hammurábi egyik ellenfele – Zimrillin – elhagyta Mari Birodalmát és a
Tárosz hegy térségébe vándorolt. Fia, Orog, átkelt a Nagy Vízen. Azt megkerülve
a Kerecs szoroson át Nagypályi vezetésével az új Ataisz szigetén (Krim
félsziget) gyarmatot alapított.
Uralkodói villongások miatt az úz-földi sumérok átkeltek a Nagy-hegyen.
Magyarkától Káspivári-tóig telepedtek le. Itt a Szavárdiak népével keveredtek.
Megalapították Szavárd-úz országot.
Gandás tyumenjei mindekor az erősebb hadsereg mellé álltak. 300 évre
kezükbe vették a hatalmat a Nagyfolyók Birodalmaiban.
Kaspivár Birodalmában – vezéri előzködésen – Hikszosz – szavárd-úz ifjú
lett az első, aki erős hadsereget szervezett. Gandás tyumenjeinek utódaival
átvette a hatalmat. 1. Sumér, 2. Babilon, 3. Kurdia, 4. Asszír, 5. Hettita, 6.
Kasszu, 7. Szavárd birodalombeli és a 24. Hun Törzsszövetségi harcosokkal –
azok lovasságával – megjelentek a Hires-kapuban (szerk.: Egyiptom határánál) és
a fáraók országát meghódították.
Ekkor találták meg Mariban a 125. Arvisurát. Hikszosz a sámánifjakkal azt
lemásoltatta, majd az eredetit Ordoszba küldte.
A hadsereget - közös megegyezéssel – Hikszosz fővezérről hikszoszoknak nevezték,
holott hét ország harcos kasszu lovas legénységéből alakult. Összekötő kapcsai
a szavárd úzok voltak.
Csiripla-Umma népe a hikszoszok belső magvát alkották. Ők rendelték el Hétvárosban
a birodalmi központ első Nagyszaláját, Kr.e.1700-ban, amely 1680-ig tartott.
Mindenünnen be kellett várni az érkezőket. Ugyanis Hikszosz – a Kaza nembéli
kazahun ifjú, csakis kazahun földön – Bothon térségében – tarthatta meg a
Nagyszalát.
Hikszosz Csiripla-Umma, Asszó-Úr és Mari városáig ökrös szekerek
segítségével jött, de újabb vándorlása során már lóvontatású szekerekkel
folytatta útját. A sumér-földi úz-ország népe összeházasodott a
kasszu-lovastársadalom úz származású tagjaival.
(Hétváros - egyiptomi nyelven Hetevaret - a hikszoszok szerint Bothonban
volt a Nilus deltája és a mai Kairó között.
Az Égi származású - szíriuszi - Arpach a rajcsúrban felvette a Jób nevet. Hősi
mivoltában elnyerte a Gilgames nevet. A szavárdiak időszámítása szerint csak
126 évet élt. Nagyszámú oldalházassága révén sok gyermeke volt. - „Tenger fia
vagyok, városok bikája” – mondta magáról. Megalapította az Árpádházat, akik az
első évezredben – Gilgames halála után – a Tigris melletti Arpacban laktak. Az
Umma és Szavárd vidéki úzok Árpádnak nevezték.)
2018.02.24.
Szerk. megj.:
Forrás:
-
Paál Zoltán Arvisura (Igazszólás) Budapest - Püski 2003.
125. Arvisura – Tüzek énekelnek.
Csiripla és Umma népének szétszóródása
Csiripula fősámán, Ugoljás,
Kicsiny, Kuripal, Kulik, és Zeliza rovása
Kr. e. 3972-1680. (68-2360.
m.t.é.)
22. rész - Anjang vára
Amikor a 24 Hun Törzsszövetség a kettős Hun folyó és Ordosz téréségben
megalapította a szegény hunok birodalmát, az egyik legtermékenyebb vidék a mari
törzsnek jutott. 16 medvetoros év után azonban borzalmas földrengés rázta meg
Joli-Tórem földjét. Kőházaik elpusztultak, csak dölgölt földkunyhóik, fából
épített szalmatetős építményeik állták ki Hárpia -Tórem haragját. Ezekben
egyetlen ember sem halt meg, de fővárosukban Anjangban 125 lélek pusztult el a
kőhalmazok alatt.
Ezért már a 20. medvetoros évi kalandozásnál megindult az elvándorlásuk.
Viroláj vezetésével a magyarkai elosztó területről észak felé vándoroltak
Marínába.
Helyükre a manysik települtek, mert Hantan körül többször összetűzésük volt
a hantikkal, ezért a két törzs különvált. A visszamaradt öregebb és
legfiatalabb marik beolvadtak a manysi népbe.
Bóta fősámán idejében egy igen tekintélyes kinaj főember nősült be az
anjangi manysi fejedelem családjába, Huang-Hia menekült szekeres gazda. Vele
érkezett cselédsége is.
Ebbe a manysi-kinaj keveredésű családba nősült be Kuserbál fősámán öccse,
Sangi.
Sangi szerette a lovakat és olyan 34 küllős szekeret csináltatott, mellyel
kockázat nélkül lehetett szekeres versenyeket rendezni.
Huang-Hia a Hangun jobb partján megtelepedett 100 kinaj nemesei közé
tartozott. A déli részeken élő 300 kinaj nemesi család betelepedésüket rosszallóan
nézte.
Az úz származású Sangi beszüntette a lóáldozatokat, a lóállományt
megnövelte. A ló volt a földek művelésében, kereskedelemben, harcászatban a
leggyorsabban mozgó erő. Sangi a lovászok és lovasok kiképzését igen magas
fokra emelte.
Fősámán bátyja Kuserbál erősen támogatta elképzelésében.
Amikor Tola lett a fősámán, mongol harcosaival kereste a kinajokkal való
összeütközéseket.
Tola a kinaj hadifoglyokkal földművelés és hajóépítés címén kiírtatta az
erdőségeket. A nagy szárazság miatt sivatagosodás lépett fel. A kiképzett
lovasok és lovak nagy száma miatt kalandozást rendelt el.
Sangi mindezért nagyon mérges lett. Hogy Tola kibékítse őt,
lovasfejedelemnek nevezte ki.
A kézműves úzokat gúnyosan magúzoknak, a földművelőket ogúzoknak, míg az
állattenyésztőket tungúzoknak nevezték el.
Bóta úz fősámán idejében a 100. kinaj nemesi család a 300. kinaj családdal
házasodott össze, míg a 200. nemesi család a 400. családdal. (Szerk.:
Vérfrissítés céljából, hogy egészséges utódok szülessenek.)
Sangi a kiképzésért kapott kinaj hadifoglyokkal Anjang városában nagy
építkezésbe kezdett. A várost döngöltfalu bástyákkal építette körül, néhol 8
ölnyi vastag falakkal. 1500x750 lépés hosszúságban, díszes, megerősített
kapukkal.
Cserépégető kemencéket szerkesztett, melyekben sok szalagdíszes, fehér,
zöld és fekete edényt készíttetett. Ezeket a kalandozások alatt messze földre
elvitték szekeresei. Minden újabb kalandozó csoport részére háromlábú bronz
áldozati üstöt készített.
A Huang-Hi család emberáldozatos temetkezési szokását beszüntette.
Megszüntette az emberi lábszárcsontból való jóslást. Csupán teknősbékából és
kagylóból engedélyezte. A sárkánycsontokkal való gyógyítást elősegítette.
Az életben maradt rabszolgákat és hadifoglyokat felszabadította, az
építkezéseknél mindannyiukat használta.
Támogatta a márványból való szoborkészítést. Bronz edényeket, fegyvereket
öntöttek.
A bűnösök gondnokságának idejét a felére csökkentette, a visszaeső
bűnösöket örök időre a bronzöntő műhelyekbe vezényelte.
Fellendítette a selyemhernyó tenyésztést, a selyem anyagok készítését.
A 3295. medvetoros évben (Kr.e. 745.) Anjangnak 10 tömény (100 000)
lakosa volt. Az úzok medve és a kinajok fecske jelvényét a városkapukon bronzba
öntötték.
Vadászatot szarvas-lapocka csontból való jóslással indítottak.
Joli-Tóremnek, a Föld-Istennőnek mutattak be áldozatot. Zászlóikra a
Bagoly, vagy Tigris-totem képét kezdték festeni. Így a Sang dinasztia a tungúz
erdei tigris képével került a történelembe.
A titkos Arvisurák szerint az Égiek megbízásából Jádé volt minden terület
megművelésének Istene. Feladata volt a legbensőségesebb harmóniát megteremteni
az Égi Hatalmasságok és az emberek között.
Amelyik földi halandó ezt felismeri, az bölcs ember. A bölcsek tudják a
föld, a víz, a tűz, a fa és a fémek egymásra hatásának titkát. A Világmindenség
örök mozgásban van. Az elemekkel való harcnak 1 tyumen (10 000) az alapja.
Mert 10 000 lélek - ha akar -, mindent el tud érni. A fekete hunok szerint
1 tömény harcos a világ bármely pontjára elmehet, ott életben tud maradni.
Az Ég uralkodik az emberek felett. Aki jót cselekszik, arra százszoros
szerencsét áraszt, aki rosszat követ el, azt haragja aszállyal, rossz
terméssel, zűrzavarral sújtja, de irgalmas is lehet.
Az Égiek a beavatottaknak bepillantást engednek a lét titokzatos
összefüggéseibe. A Világmindenség a mozgó Égből, a változó Földből és a
Szellemvilágból áll.
A Szellemvilág előtt nincsenek határok. Öt részre oszlik: Felsőég, bölcsek
által látott Égbolt, változó Föld, a belső földi kincsekre és a belső
őskezdetre.
A középső világban soha nem szabad megakadályozni, hogy az emberek agyából
született Istenek, jó és rossz Szellemek népesítsék be a Földet és nekik
áldozzanak.
A csillagok figyelő Atyja minden esetben tájékoztatja a nemeseket, hogy a
Föld titkainak harmóniáját hirdessék.
A beavatottak nemesei kötelesek az elégetés elől megmenteni a nagy bölcsek
alkotásait, mert különben az Ég és Föld bölcseinek igazságait nagy fáradsággal
kell újból felfedezniük.
Az Ataiszból elszármazott nemeseknek soha nem szabad egyéni érdekek miatt
egymás ellen fordulni, mert akkor az Égiek vívmányai megsemmisülnek.
Kuserbál fősámán nyugodtan halt meg a 2295. medvetoros évben, mert Sangi
lovasfejedelem – tungúz származása ellenére – összhangba tudta hozni a 24 Hun
Törzsszövetség és a kinaj 100. és 400. nemeseinek további elképzeléseit, jövőbe
irányuló terveit.
Szerk. megj.: Amikor az emberi társadalomban a Sötét Oldal képviselője
inkarnálódik a hatalomba, mindig megfigyelhetők azok a rombolási tendenciák,
melyek a természet ellen – lásd a Tárim medence elsivatagosodása – vagy az
emberek különböző csoportjainak egymás ellen uszítása, háborúskodás jellemez.
Nem sok kétségünk lehet afelől, hogy a nagyhatalmú fősámán – Tola – személyében
maga Sanat – azaz a Sátán, alias Lucifer - öltött testet. Ő is elmondhatja
magáról, mint Ságvári Endre, száz nevem volt, de egyikben sem töltött be
pozitív szerepet, mindenkor romlást hozott az emberiségre. Ha nem értjük a
Sötét Oldal folyamatos beavatkozásának okát – Sanat romboló, negatív
szélsóségekre való hajlamait - nem érthetjük meg magát az emberi történelmet.
Mert mit lehet lerombolni? Csak azt, amit valaki –a Teremtő Istennő, a Földanya
= a Természet – vagy az ember létrehozott.
2018.03.03.
Források: Paál Zoltán Arvisura (Igazszólás) Budapest – Püski 2003.
139. Arvisura –
Anjang vára, Sangi lovasfejedelem
Kuserbál sősámán és
Karakó rovása
Kr.e. 1770-1745.
(2270-2295. m. t. é.)
23. rész – Káspi-vár birodalma
A 2285. medvetoros évben a sámán előzködésen két kun ifjú lovas – Köncsög
és Gandás lett az első. A rangelsőséget a másnapi pusztaszeri lovaglás döntötte
el, melyen Gandás győzött. A lovasok még hiába versenyeztek Káspi rovásokban
ügyes kezéért, fiatal kora miatt Evenki apó – az édesapja – nem adta még
férjhez őt.
Gandás hoppon maradva belevetette magát Tola fősámán által irányított
kalandozásba, mely három éven keresztül sarcolta a kinajok birodalmát. Hatalmas
mennyiségű zsákmányt hordtak össze Ordoszba. A tömérdek – rablott –
állatállománynak alig volt már legelője, ezért sokkal több húst fogyasztottak,
amitől végül megundorodtak.
A 2290. medvetoros évben az újabb öt éves sámánképzés előzködésén a kun
Köncsög és Gandás öccse - a deli Tevel - lett az első.
A fiatal Tola fősámán és Jósva újabb kalandozásokat rendelt el a kiváló,
önként vállalkozó lovasokkal, harci szekeres csapataikkal.
Káspi kifejlődött nagylány lett. Evenki apó engedélyezte házasságát
Tevellel, akivel egyidősek voltak és a sámánképzésen igen megszerették egymást.
Joli-Tórem kegyhelyén, az Aranyasszony palotájában esküdtek örök hűséget
egymásnak.
A következő hajnalon indultak el Köncsög és Gandás vezetésével a kun
ifjúság legnagyobb kalandjára. Ordoszból 1 tyumen (10 000 fő) lovas indult
el. Mire elhagyták az avarok szállásait 2 tyumenre nőtt a számuk.
Tola fősámán az Öregek Tanácsával hozzájárult, hogy a Nagy-Süán győztese
felvegye a Káspiros nevet és az elvonuló ifjúság tárkánya legyen.
Káspiros - Gandás és Köncsög korábbi kalandozásából - megállapította, hogy
a gyalog-birodalomban a Kasszu nevű ogúz törzs - jó kétszáz medvetoros évvel
korábban - a rokon kurdoknál telepedett meg, akik a jómódú Csirula birodalom
egyik alvezérének segítségével megsemmisítették az elaggott fejedelem
birodalmát. Hamurápi lemészároltatta az uralkodó réteget, kincseit Bábelbe
szállíttatta. A szegényebb népet szolgává tette. Kasszu vezér rájött, hogy Úr
és Csirula város szegényeinek beszédét megértik. (Szerk. megj.: Vagyis arra,
valójában rokon népeket segített szolgává tenni. A földönkívüli hüllő faj
megjelenése az emberi társadalomban - Mezopotámia területén - háborúskodást, a
kegyetlen Moloch imádatát hozta el, akinek az emberek gyermekeket áldoztak fel.
A népírtásról a korábbi 125. Arvisura rovása is beszámol.) Akik „büntetésüket”
a gazdagok életmódjában látták. A dölyfös, művelt gazdagok irtóztak a
gyermekáldástól, hogy nyugalmukat biztosítsák, utódaikat vízbefolytották.
Kényelmes jómódban élhettek kedvteléseiknek, művészetnek, tudománynak. Hamurápi
a harcias ogúzok segítségével, ezeket az agaba-féle népeket semmisítette meg.
A megmenekültek egybeolvadtak a kasszu – ogúz - rokonokkal.
Nemzedékről-nemzedékre készültek elveszett birodalmuk visszaszerzésére, amihez
Gandás segítségét kérték.
Ordosz Aranyasszony-kegyhelyén 24 rimalány közül 20 megesküdött, hogy
Joli-Tóremnek – Föld-Anyánknak – akaratával megmentik Úr városának népét a
pusztulástól – példamutatásukkal.
Az elvonuló ifjúság több mint a fele kun volt. Ezért zászlójukra Ajak-Tórem
jelzését varrták. A rima-lányok többségében viszont a jász törzshöz tartoztak,
Kaltes-Asszonyt (a Szíriuszt), az Élet-Anyát választották példaképül.
Az Öregek Tanácsa a kalandozók vezérévé Gandás kun sámánt tette, vezető
sámánná pedig Zaránd kazahun sámánt választotta. A rimalányok vezetésével, a
tárkány teendők ellátásával Káspirost és helyettesét Aralízt bízta meg. A
nyílhegykovácsok vezetője Kálíz, a kerék, a kocsi és patkolókovácsok vezetője
Szemlő sámán lett.
Ordoszból - a kasszu törzs támogatására - indult sereg 10 000
lovassal, 100 harckocsival, 150 tárkányszekérrel, 10 követő és 10 homokfutóval
tisztelgett Tola fősámán és a vezérek Tanácsa előtt.
A harcosok összlétszáma 10 520 volt. A lovak száma 12 000, a
csere és ajándék lovakkal együtt.
Amikor a Bolhás-tó partjára értek Gandás seregének létszáma már 20 245
harcosból állt, melyhez 29 812 ló tartozott. A Bolhás-tóig a 24 Hun
Törzsszövetség őrhelyei a kalandozóknak minden támogatást megadtak.
Feltöltötték sókészleteiket is. Innen kezdve ritkultak a telepített őrhelyek,
melyeket meg kellett erősíteni.
Az utazás alatt a rimalányok mindannyian férjhez mentek. Zaránd fősámán
adta rájuk áldását a Tóremek nevében.
A só ellátás végett a nagy, meleg tó partján új őrhelyeket kellett
alapítani, mellyel Aralízt bízták meg 9 őrhellyel. A tárkány teendők és az
összeköttetések ellátására, biztosítására Kálízka is itt ütötte fel sátorfáját.
Amikor elérték a nagy hegyeket a létszám 20 618 harcosra, 28 216
lóra csökkent. Innem már a kasszu harcosok biztosították a segítségükre küldött
hun sereg útját.
Gandás – Káspiros utasítására – egy-két helyen itt is hagyott őrséget az
Ordosszal való összeköttetés biztosítására. Asszó-Úr nevű fővárosukban Gandást
a rokontörzsek fővezérükké választották.
Gandás két kiképzőtábort létesített Dabósa és Paripa név alatt, ahol a
harci-kocsisok, a követők, a lovas-hadsereg kiképzése folyt. A két kiképző hely
között állították fel a hun csapatok gyülekezési sátortáborát – a harmadik
Pusztaszert.
A 2292. medvetoros évre az egyesített hadak 6 tyumen (60 000)
lovasból, 4 tyumen (40 000) harckocsisból és gyalog tyumenből álltak
Gandás vezérsége alatt. A tárkány
teendőket és a gyógyító személyzetet a rimalányok szervezték meg.
Zaránd megalakította a helyi Öregek Tanácsát 7 főből. 2 kurd - 2 kasszu
vezér, Gandás, Zaránd és Káspiros főtárkány voltak a tagjai.
Hamurápi uralkodó fejedelmi családját asszír támadás érte. Babilon a kasszuk segítségét kérte. Gandás
teljes haderejével felvonult. Az asszír támadást visszaverték, majd
harci-szekér hadával teljesen megsemmisítették a támadókat.
A győzelmi ünnepélyen a délceg Gandás beházasodott a fejedelmi házba.
Családi viszályok miatt 2294. medvetoros év nyarán hadserege élén megjelent
Babilonban. Legyőzve a gyengébb felet, átvette Babilonia felett az uralkodó
hatalmat.
Megnövelte az Öregek Tanácsát 10 főre. 1 szumír, 2 akkád, 2 kasszu, 2 kurd,
1 úz, tagja lett, valamint Zaránd és ő maga.
Zaránd fősámán meghalt. A Zab folyó mellett temették el Zaránd
kegyhelyén.
A hatti és asszír betörések ismétlődtek, ezért Gandás Ordosz segítségét
kérte. Az ordoszi Öregek Tanácsa 10 tyumen (100 000) lovast küldött, akik
Gandás vezetésével elfoglalták a hatti és asszír városokat. Gazdag zsákmánnyal
tértek vissza Ordoszba.
A zsákmánnyal hazatérő csoportnak Tevel volt a vezetője. A hun törzsben a
sivatagi szívós állatot (melyet szállításra használtak) Tevelről gúnyosan
tevének nevezték el. A tárkány-szállások közötti összeköttetést Aralíz és Kálíz
biztosította.
Gandás lóállománya nagyon megnőtt és ez megerősítette hatalmát,
tekintélyét. Birodalmát 20 tyumen (200 000) lovas-körzetre osztotta,
melynek alapját a vele elindult harcosok képezték. Lázongások elkerülése végett
vezérei a Hamurápi uralkodóházba benősültek. Így nem voltak trónviszályok,
jólétben uralkodtak Ordosz segítségével.
Egy asszír betörés idején Barzán kurd rovósámán elvesztette a 140.
Derbent-féle Arvisura rovás feljegyzéseit, amikor Paripa város közelébe
érkezett, Gandásnak – Babilónia urakodójának - küldött lovas-tyumen beosztása
tervezetével.
Egy éve volt Gandás Babilónia uralkodója – a 2295. medvetoros évben -,
amikor a Tola által kiirtott erők helyén homoksivatagok keletkeztek a nagy
szárazságok miatt. Ezért mind az emberek, mind az állatállomány nyugat felé
menekült. Akik maradtak, járványoknak voltak kitéve. A lépfene a hunok
állatállományát felére apasztotta. A menekülő harcos ifjúság nagyon megnövelte
Gandás hadseregét.
Az ordoszi sámánképzésen már 2 kasszu és 2 kurd ifjú jelent meg, akik a
2300. medvetoros évben, mint képzett sámánok tértek haza.
Gandásnak akkora hadereje volt már, hogy 1 tyumen (10 000) harcossal
részt vett a kinajok elleni nagy csatában. A kiégett legelőkről menekülő hun
harcosok egy részét Babilonia befogadta. Gandásnak olyan nagy lovas-katona
serege lett, hogy a környező népek rettegtek tőle.
Az úz nép három részre vált. A marúzok (kézművesek) Ordoszban maradtak. A
tungúzok (állattenyésztők) észak felé és keletnek húzódtak. Az ogúz törzsek
(földművelők) nyugatnak vették útjukat, a Káspiros által megjelölt
településeket vették birtokukba. Megalapították Aralíz városát.
A kasszu-kurd városban - Asszó-Úrban - Köncsög lett a fősámán.
Tevel halála után az ogúzok Káspiros asszonyt választották meg vezérüknek,
Káspi fejedelemasszony néven. Tárkány szervező képességét arra használta,
megszervezte az igen termékeny ogúz birodalmat. A 2305. medvetoros évtől
megteremtette Káspi-birodalmát, melyben 2350. medvetoros évig uralkodott -
Ordosz vezetésével. Megtartotta rimalány fogadalmát, hét fia és hét lánya
született. Gyermekei folytatták fogadalmát, hosszadalmas uralkodása alatt
benépesítették a Káspi-tó térségét.
A 2305. medvetoros évi sámán-képzésen Káspi első fia a daliás Derbent első
lett. Az Öregek Tanácsa engedélyezte, hogy a hirtelen meghalt Köncsög helyett
viselhesse a Káspi-Kasszu fősámáni tisztséget. Tagja legyen mind a babiloni,
mind az ordoszi Öregek Tanácsának. Erős összekötő kapocs legyen a 24 Hun
Törzsszövetségben Ata-Isis akaratának.
Ata-Isisnek két fia volt, Az egyi Sis-Tórem, a másik Murduk-Tórem. Murduk a
kasszu és a szumír-kurd törzsnek volt a védelmezője, feleségével Enlitt
asszonnyal együtt. Egyetlen fiúkat – Horka-Tóremet – kérték fel
védelmezőjüknek, Derbent fősámán által. Szent állatuk pedig a bölény lett.
Derbent és Gandás 4 medvetoros év alatt átszervezték a babiloni és Káspi
haderőt szkíta-parszi elnevezésekről kasszu-szumír elnevezésű hadsereggé. A
kasszu haderő 20 törzsből állott, 20 állandó tárkány, 20 rimalány vezetésével.
A törzseket róluk nevezték el.
Három törzs Aralíz az Aral-tó partján, Kalíz a nagy meleg tó keleti
oldalán, az úz Káspiros törzs a Kaspi-tó napnyugati oldalán helyezkedett
el. A kunok a nagy meleg tavat
Kálíz-tónak, az úzok, majd később az ogúz törzsek Káspi-tónak nevezték.
Gandás babiloni király halálakor - a 24 Hun Törzsszövetség déli részén – 3
kaganátus alakult. A Tola-féle
elvándorlás miatt a hun törzsszövetségi népekkel telítődött lakosság
lovastársadalma megalakította a Kasszu-kurd, a Parszi-szkíta, az Ogúz-kun
kaganástust.
Derbent ünnepélyesen várta Uvacsán fősámán látogatását az édesanyja
tiszteletére épített Káspi-várban. Alapépítményét az avarok földvárrendszerével
képezték ki. Felső részét az úz kőfaragók építették meg babiloniai cserepekből.
Uvacsán fősámán csodálkozását fejezte ki a gyönyörű Káspi-vár megalkotásáért.
Káspi fejedelemasszony sokáig uralkodott az ogúzok új birodalmában, népe
jólétében gyönyörködve. Káspi-vár lett a Hun Törzsszövetség büszkesége.
A 2319. medvetoros évben meghalt Kasszu fejedelem. Az Öregek Tanácsa
elrendelte, helyére ne nyomorék fia – Burony – kerüljön, hanem az ogúzok
legjobb, legeszesebb lovasa.
A Káspi-vár alatti síkságon az Öregek Tanácsa, Tola, Uvacsán és Derbent
előtt 6 tyumen (60 000) lovas versengett az elsőségért, melyet Barnabur
ogúz lovas nyert el, mire leáldozott a nap.
Az ifjúság ebbe nem nyugodott bele, ezért a második holdtöltekor Aralíz
homokvára előtt újabb lovasversenyt rendeztek. Győztese a kunok legjobb lovasa
Dorozsma lett.
Utána az ifjúság bevonult Dabósa és Paripa lovastáborába. Káspi
fejedelemasszony és Uvacsán fősámán előtt 10 tyumen (100 000) ifjú
részvételével megkezdődött minden idők legizgalmasabb lovasversenye. Barnabur
lett az első, Urami a második, Dorozsma pedig a harmadik.
A kedélyek megnyugtatására a kitűnő rovó-sámánt - a nyomorék Buronyt -
Asszóúr fősámánjává választották. Barnaburt fejedelemmé tették – második
Barnaburony néven. A három győztes vezetésével – az új hikszosz tyumennel
kiegészítve – 7-7 tyumen újjászervezésével megalapították Asszóúr
lovas-birodalmát. Összekötő kapocs a Nagytó partján székelő Kaspi
fejedelemasszony lett, mivel a három győztes leányai közül választott feleséget
magának.
A nagy szárazság miatt egyre több lovas vándorolt el a Hangun folyó
térségéből. A 2340. medvetoros év nyarán megtartott lovas számláláskor Káspi
fejedelemasszony már 28 tyumen (280 000) állandó lovasharcost jelentett
Ordoszba az új fősámánnak, Rigának.
Derbent – Káspi-vár fősámánja - már több harcossal rendelkezett, mint
Ordosz. Ezért lovaskísérettel segítették a kereskedőket. Így a kinaj térség nem
mert újabb háborút kezdeni Ordosszal.
Minden nyáron - Joli-Tórem ünnepén – Káspi-vár környékén vásárt rendeztek,
melyen találkozott a hatalmas hun birodalom minden rétege. Ennek a hármas
törzsszövetségnek legfőbb ereje második Barnaburony 28 tyumen lovasa volt.
Válogatott lovasvezérei Káspi várában találkoztak. Az ünnepség fénypontja a bölény-tor volt.
Az ogúzok is áttértek a bölény-tiszteletre.
Káspi a kisebb-nagyobb határmenti csetepatékban foglyul ejtett
hadifoglyokkal felépíttette Derbent-várát. Derbent fősámán ezután szükség
esetén innen - saját várából - siethetett a Hun Törzsszövetség segítségére.
-
(Szerk. megj.: Ez az Arvisura felfedi azokat a káros folyamatokat, melyek a
Hüllő faj megjelenésével az emberi társadalomban rombolás, háborúk formájában
jelenik meg.
Ahhoz, hogy a háttérben létező okokat, szándékokat ne csak felszínesen,
hanem összefüggéseiben, mélységében is megértsük - vagyis megismerjük az
emberiséget irányító csöppet sem pozitív erők működését -, figyelmetekbe
ajánlom azokat a rövid írásokat, melyeket Anna médium anyagában találtok meg az
alábbi címek alatt. Ezek az írások, melyeket a Szellemi Síkokról kapott a médium,
nem csak annak a kornak történéseit mondják el, hanem a Föld betelepítésének
történetét, az emberi történelem addigi legfontosabb eseményeit. Mindezekből
párhuzamokat vonhattok le a jelen időben zajló folyamatok okaira is.)
Ajánlott írások: (Anna médium blogjában találjátok meg magyar nyelven.)
-
Az emberi civilizációk, emberi fajok. A Föld benépesítése – Thot üzenete
-
Szíriusz Csillag üzenete
-
Sumér Istenek – Féran üzenete
-
Mezopotámiai Istenek – Féran üzenete
-
Ízisz üzeni Baálról – Ízisz üzenete
-
Mezopotámia és Egyiptom – Féran üzenete
2018.07.23.
Forrás: Paál Zoltán Arvisura (Igazszólás) Budapest - Püski 2003.
140. Arvisura - Kaspivár
birodalma
Derbent fősámán és
Káspiros aranyasszony rovása
Kr.e. 1755-1720. (2285-2320.m.t.é.)
Arvisura 24. rész – Sárkányos
hajóhad
A 2335. medvetoros évben Tevel legkisebb öccse Szőreg lett az első. Majának
legkisebb lányát vette feleségül. Ordosz Aranyasszony teremburája alatt
esküdtek örök hűséget egymásnak.
A sárkányos hajókkal kereskedő tungúzok nagy gazdagságra tettek szert.
Hokjenföld közelében várost építettek. Szőreg felesége nevéről Tengelíznek
nevezték el. Sok ifjú kunt telepítettek a tengermelléki városba.
Gandás szerencséjén felbuzdulva egy egész éven át készültek a tengeri kalandra.
Szőreg megkapta az Aranyasszony fejdísz csillogó köveit, melyet négy éven át
Tengelíz birtokolt. Négy év után köteles volt az ogúz fővárosba – Káspivárba –
visszajuttatni.
Sámánjuk mind a kunoknak, mind az ogúzoknak volt. Harmadiknak a manzsuk
jelentkeztek. Nagy versengés támadt, ki legyen a fővezér? A hajókaravánban
minden törzsből volt képviselő harcos. Győztes - Mogyorós széki-hun vezér
közeli rokona - a délceg Csaba lett. Az izmos, nyúlánk, barnás bőrű, kék szemű
harcos a vízi küzdelemben ugyanúgy megállta a helyét, mint a lovas harcokban.
A vetélkedőn 300-an vettek részt, de a három hajóra csak 72 személy
kellett. A hajókra a győzők rangsorolásuk szerint juthattak fel.
A hajósok zömét a kunok adták, de minden törzsből került néhány ifjú.
Indulás előtt megesküdtek, hogy Csaba parancsát hűen követik. Négy év múlva
az úzok vándorló ékes fejdíszét visszajuttatják.
Másodvezér a manzsu Tennó lett. Kiváló hajós hírében állott, már sok
tengeri ütközetben vett részt. Joli-Tórem szent ünnepén indultak útnak Csaba
fővezér, Szőreg fősámán vezetése alatt. A 2335. medvetoros évben kellett
Ordoszban jelentkezniük az Uvacsán fősámán vezette Öregek Tanácsa előtt.
Heves zászlólengetés és üdvrivalgás közepette indult a 24 Hun
Törzsszövetség sárkányos hajóhadának kíséretében a három kalandozó hajó az
Öregek Tanácsa által engedélyezett nagy hajós kalandra.
Útközben tengeri viharba kerültek. Halászokat kellett felvenniük, akiknek
csónakja megsemmisült. Manzsuák voltak. Tennó értette a beszédjüket. Elmondták,
hogy törzsük menekültjei egy nagy
szigetcsoporton élnek. A Tóremek haragja miatt a hegyeik tüzet okádnak. Ezért
gyakran el kell menekülniük az egyébként gazdag vidékről. Oda igyekeznének.
Háromnapi hajózás után érkeztek meg a sátorhegyek alá. Tennó partra szállt,
hogy a hajósok elbeszéléséről bizonyságot szerezzen. Sok élelemmel, halászó
szerszámmal tért vissza.
Alig egynapi hajózás után megmozdult a tenger. A legnagyobb sátorhegy
füstölni kezdett, majd hatalmas kövek repültek a Terembura felé. Fehér és
fekete ködök szálltak ki a sátorhegyből. Fénylő tűzfolyó gomolygott le a
tetejéről. Felgyújtotta az erdőket, majd a tengerbe ömlött. Zubogott párolgott
a nagy víz. A hajós manzsuák mindenféle alkalmatosságon menekültek hajójuk
felé.
Csaba Tennó javaslatára Szőreg kürtjelekkel hívta a többi hajó vezéreit. Az
evezőket leállították. Sötét este lett, mire a menekülők megérkeztek.
Po-Jan a szigeti manzsuák vezére elmondta, valahányszor háborogni kezd a
Nagy-hegy, menekülni kell a tengerre. Akik messzebb laknak a parttól, azok a
sziget belseje felé menekülnek.
Po-Jan azt a tanácsot adta nekik, ne induljanak el a láncos szigeteken
keresztül, mert elfagynak a hajóik lapátjai, így nagy veszedelembe kerülnek.
Hanem majd cseresznyevirágzás idején. Addig jöjjenek vissza, segítsenek nekik
egy új termékeny helyen lakóhelyet építeni.
Majd amikor megszokják Enlitt-asszonynak – a tenger Tórem-asszonyának
birodalmát, aki a bátorságot, szeretetet, tudást önti a kiválasztottak fejébe,
akkor elmehetnek a nagy kalandra, hogy az elveszett, elsüllyedt kincses
birodalmuk megmaradt részét felkeressék.
Addig erőt, szívósságot kell elsajátítaniuk, mert a Tenger-Ödöge nagy úr,
akit a hajósoknak le kell győzniük.
-
A kalandozók tanácskozni kezdtek és úgy döntöttek megfogadják Po-Jan
tanácsát. Visszatértek a Nagy-hegy környékére. A tengerparti lakóhelyek
elpusztultak, de a síkság növényei, házikói épségben maradtak. A mordvin ácsok
vették szekercéiket, hajóépítő szerszámaikat és lakhelyeket építettek a
kalandozók részére.
Egy hajó visszatért Manzsu-földre, de ígéretet tett, hárommal térnek
vissza.
Az Öregek Tanácsa utasítást adott, hogy a termékeny szigetet vegyék
birtokukba. Az ott élő halászokkal éljenek békességben. Továbbá újabb öt hajót
küldtek, aki akar, telepedjen le ott.
Cseresznyevirágzásra visszaérkezett az öt új, és az egy régi hajó a
szigetre, ahogy megígérték.
A hosszú télen a fiatalok összeszoktak. A virágzás ünnepén Szőreg 21 fiatal
házasságát engedélyezte. Tennó feleségül vette Tikajót – a halászok vezérének
lányát - és lemondott a kalandozás alvezéri tisztjéről.
Mire eljött a tovább indulás ideje, három hajó legénysége úgy döntött, a
megnősültekkel együtt ők is maradnak. Tennót vezérüknek választva új gyarmatot
alapítottak.
Csaba öt hajóval, 120 nőtlen ifjúval, őt önként vállalkozó legénnyel
elindult az elsüllyedt gazdag föld maradványainak felkutatására.
A szigetek között hajózva, ahol csak lehetett, friss vizet vettek fel,
ehető állatokra vadásztak, hogy kiegészítsék a tengerből kihalászott
táplálékot.
Mire eljött a nagy tél, melegebb vizekre érkeztek. Kevés emberfélével
találkoztak útközben. A kisebb halászcsónakok inkább elmenekültek előlük.
A 2338. medvetoros évben végre elérték a füstölgő hegyek birodalmát és
partra szálltak. Az emberek először menekülni kezdtek a 100 harcos elől, ezért
Csabáék elkezdték énekelni az almavirágzás dalát.
Ekkor egy ifjú elindult feléjük, szintén énekelve. Csaba felismerte benne
régi játszótársát, Bogácsot. Első szava ez volt: - Elhoztátok az Aranyasszony
tűzkövét?
Csaba elővette tarsolyából a két tűzpiros követ. Diadalúttal vitték azt az
Aranyasszony kegyhelyére.
Az Öregek Tanácsa csak úgy engedte el Csabát a kalandozásra, hogy előtte
gyermekházasságot köt. Így biztosra vették, hogy majd visszatér.
Csakhogy itt jólétben élhettek, kemény telek sem voltak, ezért csak 70
harcos szólt, hogy vissza akar térni Szőreg vezetésével Ordoszba. Továbbá a
korábbi kalandozók közül négyen, feleségükkel, gyermekeikkel. Köztük a
fejedelem lánya, Lia is, aki szerette volna megismerni férje régi birodalmát. A
fejedelem engedélyezte lányának elmenetelét, de visszaküldte vele az
Aranyasszony díszes, fényes kövét, annak reményében, hogy a lánya visszatér
hozzájuk és a két törzs között így megmarad az összetartozás tudata.
Csaba – Köntös kun vezér legkisebb fia – feleségül kérte a fejedelem
legkisebb leányának kezét. Esküvőjüket még az indulás előtt megtartották. A kun
harcosok is feleségeket választottak maguknak Csaba lakodalmának éjszakáján.
Csaba három hajóval megszervezte a kunok új települése kereskedelmét.
Ígéretet tett Szöregnek, hogy új hajók építésével biztosítja régi hazájával
való összeköttetést.
Mindezen eseményt a 141. Arvisurában rovásba fektették, két példányban.
Egyiket elhelyezték az Aranyasszony kegyhelyén, a másikat Szőreg magával vitte
Ordoszba.
Az út visszafelé nem volt túl szerencsés. A három hajó közül az egyiken tűz
ütött ki. Belső berendezése nagyon megrongálódott. A tíz evező helyett, csak
6-al tudtak tovább haladni.
A tél beálltakor egy védett öbölben húzódtak meg, azonban tollas fejdíszű
gyalog-harcosok nyílzáporral támadtak rájuk. Kénytelenek voltak tovább evezni
és egy kicsi lakatlan szigeten sátort verni. Találtak egy barlangot, amelyre a
mordvin ácsok ajtót készítettek.
Mire eljött a tavasz, minden ehető állatot elpusztítottak, azaz megettek.
Miután tovább indultak, Szöreg csak a következő holdtöltekor vette észre,
hogy a jóslásra használt üstjét a kis szigeten felejtette. Míg két hajójuk egy
jókora, bőséget biztosító szigeten vesztegelt, Szőreg visszament a jósüstért.
Amíg várakoztak, megjavították a megrongálódott hajó berendezését, a tárkány
vezetésével élelmet tartósítottak.
A sziget legmagasabb pontján 6 hónapig – Szőregék visszaérkezéséig – égett
a jelzőtűz.
Szőregék minden szigetet megjelöltek Égi-jel rovásokkal, hogy
visszataláljanak.
Mivel a szigeten bőségesen volt élelem, úgy döntöttek, megvárják a tavaszt
és csak utána indulnak tovább. Annál is inkább, mert Szőreg hajóján két
hajóslegény beteg lett, az egyik betegségébe belehalt. Egy kis szigeten
temették el.
Az Arvisura törvények szerint 24 napig kellett a hajón füstölniük, hogy az
Égiek haragját Enlitt-asszony csökkenteni tudja.
Szőreget az is hátráltatta az indulásban, hogy a kis szigeten hagyott üstbe
egy kis madár belefészkelt. Meg kellett hát várni, amíg a fiókák kirepülnek
belőle. A visszaúton vihar tört ki, sokáig hánykolódtak a vízen, míg a
jelzőtüzet meglátták.
Mindezek után még meg kellett várniuk két kisgyermek születését. Majd
amikor az első holdtöltekor nevet adtak a kicsinyeknek, indulhattak tovább.
Ilyen bajok mellett csak a 2341. medvetoros év végén értek Tennó
birodalmába.
Tennó telepeseit az igen apró növésű őslakók ki akarták űzni. Szőreg
harcosai hozzásegítették Tennó vitézeit, hogy kiváló fegyvereikkel, kevés
veszteséggel győzzenek.
Tennó megkérte Szőreget, addig maradjanak náluk, míg az újabb manzsu
telepesek meg nem érkeznek.
Egy újabb évre kellett várni, míg az 1 tyumen (10 000) manzsu
megérkezett. Így Tennó harcosai többségbe kerültek.
Szöreg két hajóját is segítségül adta, lovak és emberek szállításához.
Szőreg hajója a 2343. medvetoros évben futott be Tengelíz kikötőjébe, ahol
a 15 éves felesége várta. Aranyasszony ünnepére Ordoszba hajóztak, ahol átadta
az indijó fejedelem ajándékait. Az Aranyasszony díszes kövét a kegyhelyen
helyezték el, amely alatt, mint felnőtt rimalány örök hűséget esküdött Tengelíz
Szőreggel.
Az Öregek Tanácsa Szőreget kinevezte a harmadik fősámánnak – Derbent és
Riga fősámánok mellett -, Tengelíz székváros erődítményébe. Elhatározták a veszélyes kereskedelmi
kapcsolatok fenntartását is.
Szöreg három holdtöltéig járta manzsu, nanaj, hokjen törzsek szállásait,
valamint a halász-kereskedő központ házait és a törzsi védelmi erőket. Egy évig
csak hadviselésre alkalmas hajókat gyártottak. A mordvin ácsok áttértek a 10
lapátos hajók helyett a 24 lapátos magas hajók gyártására.
A medvetori ünnepségekre három rimalány – Csobánka, Barcika, Galambka –
részletes tájékoztatást készített a gazdaság helyzetéről.
Ordosz fősámánsága 24 tyumen (240 000) lovassal, 30 tyumen
(300 000) lóval, 38 tyumen (380 000) szarvasmarhával rendelkezett.
Káspivár fősámánságának 32 tyumen (320 000) lovasa, 35 tyumen
(350 000) lova, 5 tyumen (50 000) tevéje, 1 tyumen (10 000)
hajója volt. Tengelíz fősámánsága 6 tyumen (60 000) lovassal, 10 tyumen
(100 000) lóval, 14 tyumen (140 000) szarvasmarhával, 2 tyumen
(20 000) hajóval rendelkezett.
Amennyiben a legkisebb sérelem érte a 24 Hun Törzsszövetség területét,
akkor a mindenkori legfőbb vezér a három kaganátus területéről a harcosokat a
veszélyeztetett területekre vezényelhette.
Kasszu mintára szervezték meg a hadsereget, Káta őrségeket állítottak fel
Szidontól – Káspiváron és Ordoszon keresztül Tengelízvárig.
A medvetoron a megjelent 24 sámán széke mögött, többen is ültek már.
Szó esett arról is, hogy legokosabb, ha a törzsek torzsalkodásaiba a
többiek nem avatkoznak be, ha pedig igen, az erősebbet támogassák.
Megelégedéssel nyugtázták, hogy Csaba az elsüllyedt világrészből (Ataisz)
megmaradt kincses földön megnövelte a hun ifjúság létszámát, valamint értékes
küldeménnyel bizonyította az agabák régi földjének gazdagságát.
Szőreg növelje tovább a 24 lapátos hajók számát, hogy rendszeres
összeköttetés legyen az első és második telepesekkel.
Vegyenek példát a mandzsukról, akik házasságaikkal meghódították a
nagyszigetek halászattal foglalkozó törzseit. Tovább kell növelni a lakatlan
szigetek elfoglalását. Olyan 24 lapátos sárkányos hajókat kell építeni, amelyek
kibírják a nagyobb tengeri viharokat is. Az útba eső szigeteken mindenhol
manzsu telepeket kell a halászok csoportjaiból létesíteni a nagyobb biztonság
érdekében.
Csaba vezér a 2350. medvetoros év almavirágzás ünnepén indult útnak
Ordoszból Riga, Derbent és Szőreg fősámánok jelenlétében a legnagyobb hajós
vállalkozására. 24 árukkal színültig megrakott hajóval az indijók
birodalmába.
Csabát nagy ünnepség várta Tengelízben is, ahol Káspi asszony és Tennó is
megjelent. Az ünneplők Csabát manzsu fejedelemmé kiáltották ki.
Tennó hat 24 lapátos hajóval kísérte el Csabát, aki 24 hajóval, 1200
válogatott hajóssal indult tovább. Tennó a nagy szigetcsoport legutolsó
szigetéig kísérte.
Tengelíz és Galambka kezességet vállalt Csaba fiainak egészségéért, amíg a
szülők visszatérnek kalandjukból.
Amíg Szőreg fősámán Ordoszban vendégeskedett, a kinajok megtámadták
Tengelízt, és erődítményét földig rombolták. A hunok hajóhada elől gyors
bárkáikon elmenekültek. Szőregnek csak a legnagyobb fia maradt életben, aki
vele volt Ordoszban.
Az Öregek Tanácsa úgy döntött, Tengelízt nagyon meg kell erősíteni, mert a
kinajok támadása mindig várható.
Egy év múlva az özvegy Szőreg feleségül vette Galambkát, aki Csaba fiait
nevelte. A megépített új várat Csaba fiáról, Tenkesről nevezték el.
Csaba fővezér távollétében Szőreg vette át Csaba birodalmának irányítását,
védelmét. Alvezére Tennó volt.
Csabának az úton sok nehézsége támadt. A melegebb vidéken járvány lett.
Nyolc holdtöltéig várakoztak, míg a harcosok és hajósok egészsége helyreállt.
Létszámuk 15 hajóssal és öt gyermekkel csökkent.
Az ötödik évben mind a 24 hajóval befutottak az indijók földjére. Liát és
Limát, valamint 3-3 gyermeküket nagy öröm-ujjongás fogadta.
Az indijók az aranyat nem sokra értékelték. Felhasználták a terembura és
tetőszerkezetek építésénél, mivel azok így nem korhadtak el. Csabáék úgy
döntöttek, áruikért legfőképpen aranyat kérnek, mivel Ordoszban az volt a
legnagyobb érték.
A kalandozóknak szigorú titoktartás mellett meghagyták, törekedjenek arra,
minél több aranyrögöt, aranytárgyat, aranylemezt vigyenek haza. Az indijókat ne
tájékoztassák erről. Csaba kunjai a vitt árukért főleg aranytárgyakat kértek.
Úgy döntöttek, minden hajóról két önként vállalkozó harcos visszamaradhat.
Két év után 1298 harcossal indultak vissza, a gyermekeket nem számítva.
Míg Csabáék az utazással voltak elfoglalva, Tennó kiépítette a kereskedelmi
hajóút első részét Tengelíztől egészen Hajós-Kátáig.
Visszafelé a harmadik napon tollas fejdíszű harcosok jelentek meg,
nyilakkal támadtak rájuk. Az ismerős és megjelzett szigeteken őrséget
telepítettek, hogy a következő utak zavartalanságát biztosítsák.
Tennó az ismert sziget-láncolaton halász telepeket létesített manzsu
vezetéssel, akik friss élelemmel látták el a kalandozókat.
Tennó székvárosában Csabáékat három gyermekük várta. Tenkes vitéz, aki 16
éves volt már, gyermekházasságként eljegyezte Tennó legnagyobb leányát - Kittit
-, a legelső rimalányt.
Ordoszban örömmel fogadták Csaba aranyszállítmányát és a kereskedelmi
hajóút terveit.
Csaba újabb útra már 48 új 24 lapátos hajóval indult azzal a paranccsal:
„Minél több aranylemez kerül a birtokába, annál tökéletesebben megörökítheti
minden hun törzsnek Ataiszból való menekülését.”
Tennó halászai felfedezték, a jeges északon szárazföldön is át lehet menni
az őshaza maradék Birodalmába, de nagy kerülővel sokáig tart az utazás.
Tenkes és Kitti Tennó hajóival messze elkísérte a hunok hajóhadát. Vissza
kellett térniük, mert a halászok jelezték, az ajnó törzs harcosai Tennó népe
ellen támadást készítenek elő.
Tenkes visszatért Szőreg megmaradt hajóhadával. Esmerja síkságán legyőzték
az áruló ajnó sereget. A menekülő esküszegőket – akik ígéretük ellenére
hátbatámadták Tennó alvezért -, Micsubisi manzsu tyumenvezér serege és Tena
hajósvezér az ajnókat a tengerbe szorították.
Tenkes elrendelte, Tena építsen várat az összekötő földnyelven, Tennó
védelmére.
Csabát a rokon indijók a cseretárgyakért mindennel ellátták. A harmadik
évben – tömérdek aranylemezzel, kincsekkel megrakottan – indultak haza. A
lerészegedett hajósok az utolsó pillanatban elárulták Csabát, hogy az
aranylemezek Ordoszban sokkal többet érnek. Ezért a felszálláskor Majakó – az
Enlitt hívők főpapja – megátkozta Csabát furfangosságáért.
Két évig hánykolódtak a háborgó tengeren, míg végre a birodalmába értek.
Tennó harca a bosszúálló ajnókkal igen gyakorivá vált. Cseresznyevirágzás
ünnepén újból támadtak. Ekkor megmozdult a föld, tüzet okádtak a hegyek és
forró vizekben úsztak a jéghegyek. Az ajnók síkságát teljesen elborították a
hullámok. Tena hajójával meg akarta menteni a bajba jutott ajnókat. A
túlterhelés miatt hajója elsüllyedt. Tena csak úszva érte el Tena várát, ahol
hálát mondott ősei Tóremének.
Később Csaba hajósai azt a hírt terjesztették, hogy Majakó átka miatt szakadt
el a szárazföld, és szigeteit elnyelte az áradat. Többé nem térhetnek vissza az
Ataiszból menekült népek földjére.
A 2360. medvetoros évben összehívták a Hun Törzsek Szövetsége Nagyszaláját.
Jukagír sámán Tennó birodalmából bejelentette, újabb tűztenger rázta meg
Tengelíztől észak felé a szigeteket. Az ajnók síksága teljesen víz alá merült.
Az északi szárazföld kettészakadt. A hideg szelek és jéghegyek áradata
tönkreverte az ajnók hajózását. Lehet, hogy Csaba aranya, kincsei erősíteni
fogja a hun törzsek szövetségét, de csábítani fogja a kinajokat és az asszírok
szövetségeseit, hogy megkaparinthassák.
Euzkádi baskír hajós fiai Szidonvárban összevesztek a mordvin ácsokkal.
Hajóikkal ismeretlen helyre távoztak.
A Birodalmi Nagyszala eldöntötte, szüneteltetni kell a hajóutakat a tenger
gyakori háborgása miatt. Az Euzkádi és Vizkaja–féle hajósok eltávozását
tapintatosan kell kezelni. A sámánképzésen Vizkaja volt a leglelkesebb híve
annak, hogy egyik Nagyvíztől a másik Nagyvízig terjedjen ki a Hun Törzsek
Birodalma.
Csaba fővezér hajóhada csak a partok közelében végezte a kereskedést.
Sárkányos hajóikkal végig kutatták az akkor ismert földrészeket.
Riga fősámán lett hajósai megtalálták Vízkaja sámán baszkor hajósait egy
meleg tengeröbölben. Fenntartották velük a hajós kapcsolatot.
(Idézet Paál Zoltántól: „Amikor még Alaszka nem szakadt el Ázsiától, a
hunok Amerikában keresték az őshazát. Peruban, később Mexikónak Ázsia felöli
partjainál találtak csak rokonnépeket. Maya hun fejedelmi-asszony fiai voltak
az első tengeri kalandozók, Csabát megelőzően”.)
2018.08.02.
Források: Paál Zoltán Arvisura (Igazszólás) Budapest – Püski 2003.
141. Arvisura -
Sárkányos hajóhad
Szőreg fősámán és
Csaba rovása
Kr.e. 1705-1680.
(2335-2360. m.t.é.)
Arvisura 25. rész – A
Góbi-sivatag keletkezése
(Szerk. megj.: A természet elleni ostoba támadás sohasem marad
következmények nélkül. Tola fősámán áldatlan tevékenységét már korábbi rovás is
megemlítette. Uvacsán rovása pedig részletesen kitér az okokra,
következményekre.
A Sötét-Oldal természet elleni támadásainak „dicső” korunkban is tanúi
lehetünk. A Hüllő-faj érzelmek nélküli népség. Emberi testben inkarnálódva,
bármilyen áron megteremteni a legnagyobb jólétet maga számára. A hatalom minden
szintjén ott van most is, ezért ez az esztelen természetrombolás. Mindenkor
arra számítottak, ha tönkre tettek egy bolygót, maradt még sok, ahová tovább
állhattak. Erre most esélyük sincs.
Sanat nem csak ebben az életében született meg mongolként, Dzsingiszkánként
tovább növelte „jóhírét”.)
A sámánok előzködésén a 2280. medvetoros évben a mongol törzsek legifjabb
sámánja Tola lett az első. Fő elve: Nem csak Észak felé, Dél – azaz a kinajok –
rovására is ki kell terjeszteni a 24 Hun Törzsszövetség szállásterületének
határait. Ezért évenként kalandozásokat vezetett a Hun-síkságon át a kinajok
délebbi szállásaira. Kincsekkel, szolgák sokaságával tértek haza. Ezekkel a
szolgákkal kiírtatták az erdőket, hogy legelőik, vetésterületük növekedjen,
mert a hozott (szerk.: rablott) jószágállománynak az eltartásáról gondoskodniuk
kellett.
A kinajok a „Béke és rokonság” szerződése alapján nem voltak felkészülve a
támadásokra. A titokban felfegyverzett hun törzsek ezért nagy győzelmeket
arattak. Sok szegény kinaj parasztot hurcoltak el, főként a mongolok, az akkor
divatos béklyós szolgaságba.
A mongol törzsek állatállománya folyton nőtt, újabb és újabb
legelőterületekre volt szükség. Még a Hun Törzsszövetség pásztorai is
segítettek az erdőírtásban, hogy a nagy gazdagságot jelképező állatállomány
minél inkább szaporodjon.
(Szerk.: Ugyanez tökben: Százhalombatta, Zagytéri-erdő kiírtása napelempark
építése céljából 2017-2018.)
A rablógazdálkodás azonban megbosszulta magát, mert 2295. medvetoros évben
igen nagy szárazság következett be. A marhaállományban pusztított a lépfene, a
jószágállományt a felére apasztotta. Még a pásztorok is elkapták a szörnyű
betegséget, sokan meg is haltak.
Az Öregek Tanácsa megunva Tola önkényeskedését, újabb sámánképzést rendelt
el Ordosz Aranyasszony-kegyhelyen.
A 2300. medvetoros évben az úzok legügyesebb fiatal pásztorlegénye – Evenki
apó unokája – Uvacsán lett az első a sámánok előzködésén. Minden törzs két
ifjút lejölt ki a sámánképzésre. Az úz nép a kardkovács Vadnát és a legügyesebb
rénszarvas pásztort - Uvacsánt - jelölte ki.
Leesett a hó, Uvacsán rénszarvas szánon futott be elsőnek, így megkapta
Joli-Tórem mindent látó kövét.
A negyedik évben a kinajok mozgolódni kezdtek. Tola fősámán védekező háborút
rendelt el. A Vezér Tanács csak fele-fele arányban járult hozzá, így Tola szava
döntötte el a véres-karddal meghirdetett védekező hadjáratot. A háborúban Vadna
is elesett. Egyedül Uvacsán maradt meg a sámánképzésben az úzok közül.
Mivel a sámán előzködésen Uvacsán lett az első az Öregek Tanácsa előtt - a
betegeskedő Tola jelenlétében - kellett nyilatkoznia, hogyan képzeli el – az
Égiek segítségével – a 24 Hun Törzsszövetség jövőjét.
Uvacsán az ordoszi úz kőműves legények értesítése alapján jelentette az
Öregek Tanácsának, hogy a kinajok a szerződések megszegését megbosszulják és
Tola fejét követelik.
Uvacsán azt javasolta, kerüljék a kinajokkal való összeütközést, térjenek
vissza Bóta úz sámán elvéhez, amely az 1560. medvetoros évben megalkotta a
„Béke és Rokonság” örök törvényét, mely szerint nem folytatnak egymás
szálláshelyei felé kalandozásokat.
Az Öregek Tanácsa nagy többségben elfogadta a fiatal sámán javaslatát.
A következő tavaszon a kinajok Észak felé özönlöttek. Az őrséget adó mongol
törzsek a Hun-síkság déli részén vereséget szenvedtek és Ordosz felé húzódtak
vissza.
A széki- és kazahunok második védelmi vonalánál a kinajok csatát
vesztettek. Az Öregek Tanácsa arra kényszerítette Tola fősámánt, hogy az
ordoszi tanácskozáson hozza helyre tévedését, kezdjen tárgyalásokat a kinaj
foglyok vezetőivel, mert elemi csapások miatt a törzsszövetség nincs abban a
helyzetben, hogy hosszú háborúskodást vívjon.
A tanácskozást Joli-Tórem kegyhelyén tartották. A kinajok követelték, hogy
a szolgaságba hurcolt kinajokat engedjék szabadon, az ő veszteségeik is pótolva
legyenek. Mivel a mongoloknak is nagy veszteségeik voltak, Uvacsán javasolta,
azok a kinajok, akik mongol legelő területeken akarnak maradni, azok
maradjanak. A kinajok fele hazatért régi lakhelyére.
Az öt évig tartó száraz idő a 2300. medvetoros évben is nagy pusztítást
végzett. A pusztaszeri előzködésen a vezérek úgy döntöttek, a mongol törzs
köteles jószágállományának egyharmadát átadni a letarolt erdők miatt veszteségeket
szenvedett törzseknek, hogy az újabb marhavész elől a 24 Hun Törzsszövetség
állatállományát megmenthessék.
A kinajokkal legelőször a mongol harcosok ütköztek meg. Egy tyumen
(10 000) harcos pusztult el, így 20 000 szarvasmarha gazdátlanná
vált. A második láncolatnál helytálló széki- és kazahun tyumen 10 000
szarvasmarhát kapott. Az első évben Góbé vezér rendelkezésére a mongolok által
letarolt erdők helyén lévő füves pusztán legeltették állataikat. A nagy
szárazság arra kényszerítette a hun törzseket, hogy azokat a hegyi legelőkre
tereljék, ahol a folyók mellett dús legelők voltak.
3000-3000 szarvasmarhát pedig a baskír törzsek részére adtak, mert az
esztelen erdőírtás következtében szálláshelyeik homok-pusztasággá váltak. 1000
szarvasmarhát az ordoszi sámánközpontnak kellett beszolgáltatni a mongoloknak,
hogy a kinajokkal való tárgyalások költségeit, az úzok veszteségeit fedezni
tudják.
A 2302. medvetoros évben Góbé vezér kérte, hogy a hetedik éve tartó
szárazság miatt, a Bolhás-tó felé vándorolhasson a széki-hunokkal. A
feketehunok Kaza nevű vezére engedélyt kapott, hogy az altáji kabar síkság
hegyvidékére vándoroljon.
Az ordoszi úz kőműves törzs a legelőterület elvesztése miatt 1000
szarvasmarhát kapott. A földművelő - második - tyumen az ogúzok és kazahunok
Hangun vidéki szálláshelyeit kapták meg. Pusztaszeren csupán a mongol törzsek
állatállományait legeltették.
Tola szállásától egy napi járóföldre az úzok harmadik tyumenje – az úz
állattenyésztők – legelő területén legeltette a harmadik 1000 kapott
szarvasmarhát.
A szomszédos tatárok ekkor nevezték el gúnyból az úzok állattenyésztő
törzsét tungúzoknak.
Még élt Evenki apó, amikor a nagy szárazság miatt - a 2303. medvetoros
évben - a Szajánon túlra vándoroltak.
A manzsu törzs teljesen elhagyta szálláshelyét, napkelet felé vándorolt.
Utána a Nanaj vezér vezette tungúz pásztor-törzs elszakadt Evenki apó
csoportjától. Az ifjú vezér a manzsukat követte. A Goldop vezette úz pásztorok
az altáji kabarokhoz vándoroltak.
Az úz állattenyésztők azért váltak külön, mert a tatárokkal való rossz
szomszédi viszonyt a gyepü-elve szigorú betartása mellett is meg akarták
szüntetni.
Az ordoszi sámánvárosban élt igen ügyes, jellemes, gazdag kadkovácsot –
Magúzt - kérték fel a kinajok – gondolkozzon el -, hogyan lehetne megszüntetni
a Tola fősámán által okozott feszültséget, ellenségeskedést.
A kinajok 20 medvetoros évi megrendeléssel biztosították a Magúz vezette úz
kardkovácsok jólétét. Leánya Gyöngyi bevonult Joli-Tórem kegyhelyének rimalányai
közé. Naponta kapcsolatban állott a sámán-ifjakkal. Minden alkalmat
megragadott, hogy a „Béke és Rokonság” eszméjét hirdesse, hogy megelőzzék a
vérontást.
Amikor a széki- és kazahunok győztek a kinajok ellen, rábírta Uvacsánt az
úz-elvek megvalósítására. Joli-Tórem kegyhelyén a sámán-ifjak és rimalányok
összefogásával – Tola fősámán ellenében – megszületett a várva-várt béke.
A „Békés palotaforradalom” után az ifjúság és az Öregek tanácsa Uvacsánt
fősámánná jelölte.
Az ünnepélyes eskütétel után Uvacsán Gyöngyit feleségül vette. Boldog
házasságukból három fiú született – Mura, Szura és Tura. Mindhárman részt
vettek a 2320. medvetoros év sámánképzésén, mivel a mordvinok és manysik nem
küldtek sámán-tanulót Ordoszba. A vezérek kérték Uvacsánt, hogy helyettük is
küldjön sámán-ifjút a képzésre. Így a manysi népet Tura, a mordvinokat Szura
képviselte. Feleséget Tura a manysik, Szura a mordvinok lányai közül
választott. Mura – a barátság fenntartása végett – a kinaj nép fejedelmi
leányai közül hozott feleségnek valót. Élete végéig a kinajokkal bonyolította
le a kard- és edénykereskedelmet.
Tura első fiát a nagyapa – Uvacsán – gondjaira bízva az Ural hegyek aljára
költözött. Várost épített, majd felállította az Aranyasszony kegyhelyét.
Második fia – Szura – a merija-mordvinoknál telepedett le. Gabona-Anyának új
kegyhelyet épített. Első fiát Uvacsán udvarában nevelte fel. Szura házasságát
bő gyermekáldás követte. Minden évben 2 fiúgyermek – ikrek – születtek, akik az
ordoszi Aranyasszony kegyhelyén nőttek fel nagyapjuk irányítása alatt.
Mind a 20 ordoszi unokája megtanulta a rovást. Ismerték Agaba fősámán
rovását. Tudták, aki megszegi Kaltes-asszony nevére tett esküjét, vagy Ata-Isis
nevére tett esküt, azt sártengerrel, tűztengerrel vagy homoktengerrel büntetik
az Égiek. A „Béke és Rokonság” esküvel szentesített törvényét megszegő Tolát,
hét száraz éven keresztül homoktengerek büntette meg az Élet-Anya – a jó
Káltes-asszony -, mert az Élet szent törvényeit megsértette.
Minden törzsi szállást az Élet-fáinak sokasága határolja. Minden
nemzetséget erdők szegélyezzék, minden hun törzset erdők között folyók
válasszák el egymástól, melyben még a halfogás is tilos! Nehogy haragból
keltett vérontás szennyezez be az Égiek bölcs törvényeit.
Agaba sámán népét tűztengerrel, a kinajokat tengerparti hódításaik miatt
sártengerrel büntették meg az Égiek.
Mura a kinajok egyik fővezérének tanácsára a sártenger helyén keletkezett
Agaba síkságán, igen gazdag feleséget kapott. Hozzátartozói bőven ellátták Ordoszt
élelemmel.
Felesége – a szép Maja – huszadik fia születésekor álmot látott: Gyermekei
hajóra szálltak és megtalálták Joli-Tórem – Földanya - tűztengerből kiemelkedő
szentélyét. Benne érintetlenül állt Joli-Tórem aranyszobra, ékes kövekkel
kirakott ruhában, „Pirosköves” csizmácskában. Csupán a fejdísz hiányzik róla,
melyet Agaba ősapja elhozott magával. Fiai megbabonázták a tengert és az
Aranyaszony szép ruháját elhozták magukkal. Magukévá tették a Föld-Anya minden
birtokát, szikrázó köves kegyhelyét.
Mura gyermekei hajósok között nevelkedtek. A kinaj és ordoszi úz nagyapjuk
szálláshelyei között hajóztak. Amikor felnőttek hatalmas hajót építettek és a
tíz nagyobbik unoka titokban – szüleik engedélye nélkül – elindult a partok
mentén, hogy felkeressék a tűztenger által elpusztított Agabák-birodalmát. A 24
Hun Törzsszövetség minden törzséből magukhoz vettek egy-egy ügyes harcost. Így
34 ifjú indult el a régi rovások figyelembevétele mellett a nagy kalandra.
Három évig hajóztak egyik szigetről a másikra és a partok mentén, érintve
meleg és hideg Nagyvizeket (szerk.: Csendes-Óceán vizeit), míg egy távoli hegy
alatt a távoli füstölgő hegység közelében kikötöttek.
Minden törzsből 1-1 ifjú és Maja 5 nagyobbik fia elindult a tűztenger-hegye
felé. A többiek – az ősi Agaba-törvény szerint 24 napig várták, hogy
visszajönnek. Addig halászgattak, gondoskodtak tartalék élelemről. A parton egy
csónakot hagytak a visszatérőknek.
A 21. nap reggelén egy ifjú és egy leány szállt a csónakba, megindultak a
hajó felé. A fiúban felismerhették Mura ötödik fiát – Mogyoróst. Vele jött egy
barna arcú leányka, aki alig tudott beszélni velük. Kezében ott ragyogott egy
fényes csillogó kő az Aranyasszony ruhájáról.
Mogyorós elmondta, megtalálták az Aranyasszony hajlékát. Mindannyiukat
fogságba ejtették. Amikor beszédjüket egy kissé megértették, egy tűzcsóvás
ünnepélyen feleséget adtak nekik. Megértették velük, mindig az Aranyasszony
vallásos házában – szent házasságban – kell nekik élniük, míg Mogyorós vissza
nem hozza nekik az Aranyasszony fejdíszét. Addig mindig füstölni fog a szent
tűz a kegyhelyen és néha tűzesővel borítja el őket.
Azon az éjszakán tüzek gyúltak a hegyeken. Mogyorós vitéz elindult
Tikatával – feleségével – és 12 hun hajóssal, hogy elhozza a tűztengeri Agaba-törzsek
kérésére a fejdíszt.
Mogyorós két medvetoros év alatt ért haza. Amikor édesanyja a kezébe vette
a szép követ bánatában szörnyethalt.
Mura elkeseredésében az Altáj és a Bolhás-tó vidékére költözött. Maja
holttestét a végzetes szent kővel a szentély legszebb helyére temették. Uvacsán
pedig kezébe vette 10 visszamaradt unokája nevelését. Mogyorós édesapjával
elköltözött és letelepedett egy kis folyó mellé, melyet Uvacsán javaslatára
Murának neveztek el.
Mura feleségül vette Góbé székihun vezér özvegy leányát. Oltnak három fia
született. A legidősebbet a székihunok Uvacsánhoz sámántanulónak jelöltek.
A 2330, medvetoros évtől Uvacsán jogot nyert az Arvisura-törvényei szerint
arra, hogy a törzsekkel közölhesse Joli-Tórem szent kövének regéjét. Ordoszban
a 24 Hun Törzsszövetség vezérei és sámánjai előtt felmutatta Mogyorós unokája
által hozott szent követ, mely ugyanolyan volt, mint amilyent elhelyeztek az
Aranyasszony kegyhelyén Agaba kincseiből. Kérte az Öregek Tanácsát, döntsenek,
kiszabadítsák-e Maja négy fiát a Tűztenger népének fogságából, azáltal, hogy
visszaviszik oda Agaba fősámán kincseit.
Döntés született. A hunok nem áldozhatják fel fiaikat az Agabákért. Hiszen
1 székihun és 1 lett vitéz is meghalt. Mura 4 fia pedig igen gazdag vidékre
került, ahol soha nincsen tél, nincs nélkülözés.
Uvacsán az öt évenként induló sámánképzésen az eredeti rovás alapján
oktatta a 24 Hun Törzsszövetség történetét. Még a sártenger vidékéről jött
Maja-féle agaba rokonok is szívesen hallgatták bölcsességét.
Átszervezte a hun törzsek kereskedelmét, melyben igen előkelő helyet
foglaltak el az úz hajósokkal szállított áruk. Prémekkel, selymekkel az akkor
ismert világot elárasztotta. A Törzsszövetség minden szálláshelyein voltak
lóállásaik. Figyelő magas tornyaikban aludtak a kalmárok és figyelő őrségek.
A 2340, medvetoros évben meghirdetett sámán előzködésen egy Riga nevű lett
ifjú volt az első. A fősámán legkisebb leányát a víg kedélyű Tardonát vette
feleségül. Amikor Riga első fia megszületett, Uvacsán kívánságára rénszarvas
csorda jött az agg fősámánért. A tartós hó leesése után igen díszes szánokon
Udege apó szálláshelyére, Turára költözött. Százéves korában halt meg, amikor
az utolsó medvetorán elaludt.
Halálának 30. évében felbontották rovás-rejtekét. Tudomásukra hozta, az
Arvisurákban vannak olyan jó gyógyító füvek és életkedvet adó szerek, melyek
minden szót becsülő embernek biztosítják a hosszú életkort.
Ezeket Agaba megfigyeléseitől kezdve felsorolta és tett el belőle. A másik
fontos törvénye volt az ősök tisztelete azáltal, hogy minden új települést a
fősámán lát el névvel, a 141. Arvisura személynevei alapján.
Minden sámán a sámánképzés után nevét megváltoztathatta, de csak az Arvisura
nevek közül választhatott. Bár nagy csapások, gondok érték, józan életmódjával
okosan tudott gazdálkodni élet-erejével. Káltes-asszony parancsait mindig
betartotta. Az Élet-Anya így hosszú élettel ajándékozta meg.
Élete utolsó percéig tiltakozott az ellen, hogy az úz nép kisebb törzsekre
szétforgácsolódjon. Tiltakozott a magúz (marúz), ogúz, tungúz csúfnevek ellen.
Bár elismerte, hogy így ismerik a törzsét, mely a homoktenger-büntetés folytán
tovább forgácsolódott: manzsu, nanajúz, evenki és goldúz törzsecskékre. Más
törzsekkel is erősen keveredtek.
Uvacsán fősámánt Turán temették el, egy közeli forrás mellett, hogy teste
Joli-Tórem vérével találkozhasson.
Forrás:
-
Paál Zoltán – Arvisura
(Igazszólás) Budapest – Püski 2003.
142. Arvisura - Góbi sivatag keletkezése
Uvacsán rovása
Kr. e. 1760-1700.
(2280-2340. m.t.é.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése